s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Pienissä yrityksissä heikot ma…

Pienissä yrityksissä heikot mahdollisuudet ylläpitää ja kehittää ammattitaitoa

Suomi Areena

SAK:n tavoitteena on, että myös pienissä yrityksissä turvataan työntekijöiden mahdollisuus ylläpitää ja kehittää ammattitaitoa työuran aikana. Järjestön puheenjohtajan Lauri Lylyn mielestä pienten yritysten omat resurssit ja mahdollisuus huolehtia työntekijöidensä ammattitaidosta ovat kuitenkin rajalliset.

– Nyt tarvitaan yrittäjien, palkansaajien ja valtiovallan yhteisiä toimia, jotta myös pienissä yrityksissä työskentelevät työntekijät voivat kehittyä ammatissaan, Lyly totesi torstaina Porissa järjestetyssä Suomen Yrittäjien seminaarissa.

SAK:laisista palkansaajista alle 10 hengen yrityksissä työskentelee tällä hetkellä noin kolmannes.

– On myös tärkeää, että yrittäjät voivat itse kehittyä yrittäjänä ja osaajana. Erityisesti se tulee korostumaan lähivuosina, kun työvoimasta kilpaillaan ja ihmiset tekevät entistä pitemmän työuran. Tällöin korostuu hyvä johtaminen. Hyvän ja oikeudenmukaisen työelämän toteutuminen edellyttää osaamista myös yrittäjiltä, Lyly sanoi.

Nykyinen taloustilanne edellyttää hänen mukaansa toiminnan tehostamista yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla. On etsittävä yhä kilpailukykyisempiä ja tehokkaampia keinoja tavaroiden ja palvelujen tuottamiseksi, jottei työntekijöitä tarvitsisi lomauttaa tai irtisanoa eikä yrityksiä lopettaa.

SAK:n mukaan on hyvä, että yhteistyö ja ratkaisujen haku käynnistyy myös Suomen Yrittäjien kanssa. SAK ja Suomen Yrittäjät järjestävät ensi syksyn ja kevään aikana yhteistyössä viiden seminaarin sarjan, jossa asioita pohditaan ja molempien osapuolten menestymisen näkökulmasta. Seminaaripaikkakunnat ovat Tampere, Kuopio, Turku, Helsinki ja Oulu.

– Tätä seminaarisarjaa voidaan hyvällä syyllä kutsua työmarkkinoiden uudeksi vuoropuheluksi, totesi Lyly.