PAY: Vapaa sopimusoikeus ja pohjoismainen malli turvattava

Pohjolan ammattiyhdistysliike vaatii Suomen hallitusta turvaamaan vapaaseen neuvotteluoikeuteen perustuvan pohjoismaisen mallin. Uudessa kannanotossa tähdennetään, että maan kilpailukykyyn liittyvät ongelmat voidaan parhaiten hoitaa neuvottelemalla ja sopimalla.
01.10.2015 16:27
SAK

– Tasavertaisten työmarkkinaosapuolten väliset neuvottelut ovat pohjoismaisen työmarkkinamallin perusedellytys ja yksi pohjoismaisen hyvinvointimallin kulmakivistä. Pohjoismainen työmarkkinamalli on yksi menestyksekkäimmistä malleista. Se auttaa meitä saavuttamaan kasvua ja kilpailukykyä, ja vastaamaan rakennemuutoksiin sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla.

Ammattiyhdistysliike muistuttaa, että pohjoismainen työehtosopimusmalli on myös takeena vakaudelle ja ennakoitavalle tulevaisuudelle.

– Jos Suomen hallitus ajaa yksipuolisesti läpi työelämän muutoksia ja huononnuksia nyt esitetyllä menettelytavalla, voi tällä olla arvaamattomat yhteiskunnalliset seuraukset niin Suomessa kuin muissakin Pohjoismaissa.

Pohjolan ammatillisen yhteisjärjestön (NFS – Nordens Fackliga Samorganisation) jäsenjärjestöjä ovat kaikki pohjoismaalaiset ay-keskusjärjestöt. Järjestöillä on yhteensä 9 miljoonaa jäsentä. PAY:n suomalaisia jäsenjärjestöjä ovat SAK, Akava ja STTK.