s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Pätkätyöntekijöiden aseman par…

Pätkätyöntekijöiden aseman parantaminen vaatii ay-liikkeeltä yhtenäisyyttä

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola:

Matti Huutola

– Viime vuosina huimasti lisääntyneet mitä eriskummallisimmat työsuhteen muodot ovat hämärtäneet sopimusalojen sitovuutta ja aiheuttaneet jopa kiistoja sopimusalojen välillä. On osa-aikaisia ja määräaikaisia työsuhteita, vuokratyötä, ulkoistamista ja alihankintaa, puhumattakaan harmaasta työvoimasta. Yrittäjä-riskiä siirretään työntekijöille eri keinoin, totesi SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola torstaina Kuopiossa.

– On selvää, että osa epätyypillisistä työsuhteista on perusteltuja niin työnantajan, työntekijän kuin elinkeinopolitiikankin kannalta. Perusteltua ei kuitenkaan ole se, että pätkätyöt monilla aloilla alkavat olla vallitseva tapa, vaikka työtä olisi pysyvämminkin tarjolla. Perusteltua ei myöskään ole se, että epätyypillisissä työsuhteissa olevat työntekijät eivät saa samoja työsuhde-etuja eivätkä nauti samasta sopimusturvasta kuin pysyvässä kokoaikaisessa työsuhteessa olevat työntekijät.

– Vaikka ammattiyhdistysliike on onneksi pystynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana parantamaan eri lakiuudistusten ja sopimusten kautta epätyypillisissä työsuhteissa työskentelevien asemaa radikaalisti, epäkohtia löytyy edelleen liian paljon. Vaikka usein jopa työn kokonaiskuormittavuus on suurempaa epätyypillisissä työsuhteissa olevalla työvoimalla, ei pätkätyöntekijöistä huolehdita yhtä hyvin kuin vakituisemmista, &#;8221omista” työntekijöistä. Esimerkiksi työterveyshuolto jää monille hyvinkin vaillinaiseksi.

– Työelämän muutokset merkitsevät, että ay-liikkeen on jatkossa oltava entistä yhtenäisempi. Yhtenäisyyden saavuttamiseksi olisi nyt rohkeasti arvioitava sopimusten toimivuutta eri toimialoilla. Sen lisäksi että sopimukset vastaisivat elävää elämää, tulisi myös liittorakenteiden vastata sitä. Huutolan mielestä näin myös edistettäisiin sopimusjärjestelmämme toimivuutta, josta valtiovarainministeri Kalliomäkikin on ollut huolissaan.

– Liittojen ei pidä lähteä kilpailemaan keskenään jäsenistä. Olennaisinta ovat palkansaajien tarpeet. Sopimusyhteiskunnan ja sopimuspolitiikan jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että kaikki palkansaajat ovat tasavertaisia lain ja sopimusten edessä. Siksi myös sopimusten toimivuutta ja liittorakenteita tulisi tarkastella ennakkoluulottomasti. Tähän olisi nyt hyvä mahdollisuus voimassaolevan poikkeuksellisen pitkän tulosopimuksen johdosta.

Lisätietoja: SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola, puh. 050 2781