s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Parmanne VM:n budjettiehdotuks…

Parmanne VM:n budjettiehdotuksesta: Irtisanomisia torjuttava yhteistoimin

VM:n budjettiesitys vuodelle 2004

Valtionvarainministeriön budjettiehdotuksessa myönteistä ovat työllisyyttä tukevat pieni- ja keskituloisten ansiotuloverotuksen kevennykset. Ilman ensi vuoden palkankorotusten vaikutusta keskituloiselle palkansaajalle jää käteen runsaat 30 euroa enemmän kuukaudessa. Valtionvarainministeriö lupaa yksiselitteisesti kompensoida täysimääräisenä kunnille verotulojen menetykset, mikä onkin välttämätöntä palvelujen turvaamiseksi.

Samalla ehdotuksessa kuitenkin näkyvät kansainvälisen verokilpailun haitat. Työllisyyssyistä pienituloisten palkansaajien ansioiden verotusta pitäisi keventää, mutta nyt valtio ottaa velkaa alentaakseen alkoholi- ja tupakkaveroja.

– Pysyvä alkoholiale on suuri käänne suomalaisessa alkoholipolitiikassa. Herää kysymys, onko alkoholin kulutuksen kasvun tuomiin terveys- ja työkykyongelmiin riittävästi varauduttu, sanoo Parmanne.

Pelkät veronkevennykset eivät ratkaise työttömyysongelmaa. Yksioikoisten irtisanomisten sijasta työnantajien on nykyistä paremmin selvitettävä yhteistyössä työvoimahallinnon kanssa mahdollisuudet uudelleenkoulutukseen ja -sijoittumiseen.

– Passiivisuuden sijasta aikuiskoulutusta ja osaamista lisäämällä varaudutaan parhaiten edessä olevaan vientimarkkinoiden piristymiseen. Budjettiehdotuksessa työvoimahallinnon määrärahoja on lisätty, mutta ei vielä tarvetta vastaavaksi. Työttömien aktivointiaste on hallitusohjelman mukaisesti nostettava lähemmäksi pohjoismaista tasoa, Parmanne sanoo.

Valtiovarainministeriön tiedote budjettiehdotuksesta

Lisätietoja: