s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Parmanne: Verotusta kehitettäv…

Parmanne: Verotusta kehitettävä, mutta ei tasaverotukseksi

Pertti Parmanne

– Työllisyyssyistä mahdolliset veronalennukset on paras kohdistaa pienituloisten tuloverotukseen ja ajoittaa matalasuhdanteeseen. Toukokuisessa lisäbudjetissa hallitus alensi tuloverotusta, mikä oli suhdannepoliittisesti oikea ajankohta. Tosin alennus kohdistettiin tasaisesi kaikille tuloluokille, sanoo johtaja Pertti Parmanne SAK:sta

Etlan toimitusjohtaja Pentti Vartian aamun Taloussanomissa esittämää ajatusta tuloverotuksen poistamisesta Parmanne kommentoi arvelemalla sen olevan kotoisin Venäjältä ja Virosta.

– Suomalaiset arvostavat hyvinvointiyhteiskuntaa ja pitävät oikeana verojen perimistä kantokyvyn mukaan. Osa Pohjoismaiden menestystarinaa on ollut nimenomaan tulojen tasainen jakaantuminen. Suurituloisten ahneuden varaan Suomea ei kannata rakentaa, sanoo Parmanne.

Käytännössä tasaverotus laskisi suurituloisten veroja, mutta todennäköisesti kiristäisi verotusta alemmissa tuloluokissa.

– Suurituloisten verojen siirtäminen pienituloisten maksettavaksi heikentäisi myös työllisyyttä, sillä pienituloiset käyttävät tulonsa kotimaista kysyntää ja työllisyyttä tukevalla tavalla.

Työnteon pitää Parmanteen mukaan olla aina kannattavaa. Oikea lääke kannattavuuteen on kuitenkin tarveharkintaisten tulonsiirtojen ja palvelumaksujen uudelleenarviointi, eikä Vartian esittämä progressiivisesta tuloverotuksesta luopuminen.

– Progressiivisesta tuloverotuksesta luopuminen lienee mätäkuun juttuja, arvio Pertti Parmanne.