Paperiliitto haastaa vastuun kantoon

Vastuun kantoa sekä teollisuusyrityksiltä että poliittisilta päättäjiltä vaati uudelleen Paperiliiton puheenjohtajaksi valittu Petri Vanhala liittokokouksessa.
14.06.2013 09:39 karhu admin
Paperiliiton liittokokousedustajista yli puolet oli ensikertalaisia.

Vanhala ihmetteli, etteivät päättäjät ymmärrä uusiutuvaa raaka-ainetta tuottavan teollisuuden merkitystä. Hänen mukaansa poliittisilla päätöksillä ei saa vaarantaa teollisuuden toimintaympäristöä.

– Investoikaa Suomeen. Näyttäkää esimerkillänne, että luotatte omiin tuotteisiin, laitoksiinne ja ennen kaikkea henkilökuntaanne, Vanhala suuntasi sanansa työnantajille.

Vanhalan mukaan Elinkeinoelämän keskusliiton kannattaisi nyt nopeasti päättää, mitä se haluaa.

Liiton valtuuston puheenjohtajana jatkava Ilkka Nokelainen arvioi Suomen olevan kohta syöksykierteessä.

– Tarvitaan laajaa sopimusta. Nyt on hätätila, arvioi Nokelainen.

Liittokokous kaipasi parannuksia yt-lakiin, työsuojeluvaltuutetuille ja -asiamiehille parempia korvauksia sekä perälautaa tuleviin palkkasopimuksiin.

Liittoyhteistyön muotoja etsitään

Menneellä liittokokouskaudella Paperiliiton liittoyhteistyöryhmä selvitti erilaisia fuusioiden ja yhteistyön muotoja. Työryhmä kävi puheenjohtaja Petri Vanhalan mukaan läpi useiden mallien plussat ja miinukset. Selvityksessä käytiin läpi fuusio, liittoyhteistyön löyhä malli, liittoyhteistyö yhteisessä toimitalossa tai mikään ei muutu -malli. Työryhmä ei esittänyt mitään mallia.

Mahdollisia yhteistyökumppaneita keskusteluissa ovat olleet Metalli, TEAM, Puuliitto ja kuljetusliitot. Näitä pohdittiin. Nyt tehdään yhteistyötä SAK:n, Teollisuuden Palkansaajien ja vientialojen liittojen kanssa. Neuvottelukoordinaatio on parantunut. Vuoden alussa rekisteröity Teollisuuden Palkansaajat, jossa on mukana yksitoista liittoa, tekee tiivistä yhteistyötä.

Paperiliiton liittokokous valitsi Petri Vanhalan jatkamaan puheenjohtajana.– Yhteiskuntavaikuttamista on viety eteenpäin siten, että nyt meitä kuunnellaan paremmin, muistutti Vanhala.

Vanhalan mukaan tällä hetkellä ainakin liittojen yhdentymishankkeet Hakaniementorin ympärillä ovat yksi toisensa jälkeen hyytyneet. Paperiliitto korostaa kuitenkin, että yhteistyötä tulee jatkaa, sillä työssäkäyvien jäsenten aleneva määrä asettaa liitolle haasteita.

– Yhteistyöstä on hyötyä, rivejä pitää tiivistää. On vain löydettävä tapa, jolla sitä tehdään.

Liittokokous evästi liiton hallintoa, että sen on edelleen etsittävä ennakkoluulottomasti entistä enemmän yhteistyömuotoja, joilla jäsenten asioita pystytään hoitamaan hyvin ja kustannustehokkaasti.

Omistajapolitiikkaa tarvitaan

Kai Pärnänen totesi, että tulosta on tehty reippaasti. Hän kysyikin, miten paljon sitä pitää tulla, kun ollaan taas vähentämässä väkeä. Miksi omistajaohjausvaltaa ei käytetä? Vähennykset ovat Pärnäsen mukaan kohtuuttomasti kohdentuneet Suomeen.

Ilkka Nokelainen peräsi valtiolta omistajapolitiikkaa. Paperiliiton pitää entistä enemmän painostaa poliitikkoja. Nokelaisen mukaan Teollisuuden Palkansaajat tekee hyvää työtä. Investoinnit on saatava käyntiin pikaisesti. Suomessa tarvitaan aivan muuta kuin Umpikujassa-pamflettia, joka näkee ay-liikkeen syyllisenä kaikkeen.

UPM:n Eurooppafoorumissa toimiva Jarkko Gerdt korosti kansainvälisen edunvalvonnan tärkeyttä muutoksessa. Hänen mukaansa paperiteollisuuden historiallinen muutos ei ole tapahtunut vain Suomessa vaan koko maailmassa. Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta tehtaat vähentyvät, Aasiassa lisääntyvät.

Gerdt oli  huolissaan myös lisääntyneistä hyökkäyksistä ay-liikettä vastaan kaikkialla maailmassa – myös meillä. Hän muistutti suomalaisyritysten toiminnasta, jolla haetaan halvempia kustannuksia niin meillä kuin maailmalla. Historiallisessa kriisissä tarvitaan hänen mukaansa kansainvälistä yhteistyötä.

Aino Pietarinen