Palkkaus ja työttömyysturva askarruttavat ammattiin opiskelevia

SAK:n kesäduunarikiertue on tällä viikolla vieraillut Hämeen ammatillisissa oppilaitoksissa.
06.03.2014 13:53
SAK
Jari Rantala luennoi torstaina Koulutuskeskus Salpauksen Nastolan toimipisteessä

Aluejohtaja Jari Rantalan mukaan opiskelijoita ovat kiinnostaneet muun muassa palkkaukseen ja työttömyysturvaan liittyvät asiat.

– Yllättävän paljon on kysytty ammattiliiton jäsenyyden eduista ja opiskelijajäsenyydestä. Myös vuokratyön ehdot ovat herättäneet keskustelua.

Neljän ensimmäisen päivän aikana Hämeen kesäduunarikiertueen luentoihin on osallistunut lähes tuhat oppilasta Hämeenlinnassa, Lahdessa, Riihimäellä ja Nastolassa. Perjantaina työelämän pelisääntöjä esitellään Koulutuskeskus Salpauksen Heinolan toimipisteessä. Ensi viikolla vuorossa on vielä viisi ammatillista oppilaitosta.

– Vierailuaikojen sopiminen oppilaitosten kanssa on sujunut helposti. Opinto-ohjaajat ja ammatilliset opettajat ovat ottaneet meidät erittäin hyvin vastaan, Jari Rantala kiittelee.

SAK:n Lahden toimipisteessä aluejohtajana työskentelevän Rantalan lisäksi kesäduunarikiertueelle osallistuu ammattiliittojen toimitsijoita ja koulutiedottajia.

Hämeen lisäksi SAK:n kesäduunarikiertue vierailee maaliskuun aikana muun muassa Varsinais-Suomen, Satakunnan, Pirkanmaan, Etelä-Savon, Kymenlaakson ja Pohjois-Pohjanmaan ammatillisissa oppilaitoksissa. Kiertue jatkuu toukokuun loppuun saakka.