Palkkasaatavat ja vaikeat työaikajärjestelyt kesätyöntekijöiden ongelmana

SAK:n, STTK:n ja Akavan Kesäduunari-infopuhelin on palvellut neuvoa tarvitsevia toukokuun alusta lähtien. Eniten yhteydenottoja on edellisten kesien tapaan tullut palvelualalla työskenteleviltä kausityöntekijöiltä.
25.07.2012 10:00 karhu admin
Kesäduunarineuvoja Joonas Tutti.

Myös kohentunut yleinen taloustilanne ja teollisuuden kausityöpaikkojen määrän otaksuttu kasvu on näkynyt tiedusteluissa. Kesätyöntekijöiden ongelmat ovat kuitenkin samankaltaisia toimialasta riippumatta.

– Yhteydenottajia ovat askarruttaneet palkkaan ja palkkasaataviin kohdistuvat kysymykset ja työsopimusoikeuden peruskysymykset, kuten suullisen sopimuksen pätevyyteen sekä koeaikaehtoon ja määräaikaisen sopimuksen perustelun muotoon liittyvät asiat, kesäduunineuvoja Joonas Tutti kertoo.

Kuluvana kesänä yhteydenottajia on puhuttanut tietämättömyys työehtosopimusten työaikajärjestelmistä. Kysymyksiä on herättänyt työaikalain säännösten suhde määrättyjen työehtosopimusten, kuten kiinteistöpalvelualojen työehtosopimuksen, haasteellisiin työaikajärjestelyihin. Myös työehtosopimusta vailla olevien alojen palvelussuhde-ehdot ja palvelusuhde-ehtojen oikeatasoisuus ovat puhuttaneet viime vuosia enemmän. Kolea ja oikukas sää on saanut työoloihin, kuten työympäristön lämpötiloihin, liittyvät kysymykset jäämään taka-alalle.

Neuvoja ovat kyselleet alle parikymppiset kesäduunarit, kesätöissä olevat korkeakouluopiskelijat, kesätyöntekijöiden sukulaiset, henkilöstö- ja palkka-asioita hoitavat tilitoimistot sekä järjestäytymättömät pientyönantajat.

– Työnantajat ovat tiedustelleet nuoriin työntekijöihin, harjoittelijoihin ja kausityöntekijöihin kohdistuvista lain ja työehtosopimuksen erityissäännöistä. Työnantajia ovat askarruttaneet etenkin palkkaa, vuosilomaa ja työaikaa koskevat asiat. Työnantajien kysytyimmät asiat ovat liittyneet oikeaan sovellettavaan työehtosopimukseen ja tämän sovellettavan työehtosopimuksen mukaiseen palkkaan. Varsinkaan järjestäytymättömät pientyönantajat eivät ole olleet tietoisia toimialalleen sovellettavasta työehtosopimuksesta, saati sen vähimmäispakottavista säännöksistä, Tutti toteaa.

Lisien maksamisessa ja ylitöiden korvattavuudessa parantamisen varaa

Yhteydenottojen perusteella näyttää siltä, että kesäduunarien oikeudet jäävät joillakin toimialoilla valitettavan helposti toteutumatta. Esimerkiksi työehtosopimusten mukaisia lisiä ei aina makseta ja ylitöitä saatetaan teettää ilman suostumusta tai asianmukaista korvausta. Edellisten kesien tapaan joidenkin nuorten kohdalla työsuhteen ehdoissa on poikettu yleissitovan työehtosopimuksen vähimmäistasosta.

– Yhteiskunnan nuorille asettamat paineet ja vaatimukset ovat nykyään suuret. Nuorten toivotaan siirtyvän työelämään yhä aikaisemmin ja samalla suorittavan opintonsa ajallaan. Kesätöissä saadut kielteiset kokemukset saattavat kuitenkin ruokkia negatiivista suhtautumista työelämään ja torjua halukkuutta siirtyä työelämään. Kannattaa pitää mielessä, että väestörakenteen muuttuessa työelämän pelisääntöjen noudattaminen puolin ja toisin on pitkällä tähtäimellä koko hyvinvointivaltion etu, Tutti muistuttaa.

Kesätyösuhteen lopussa kannattaa kiinnittää huomiota, että kaikki työsuhteesta kertyneet saatavat tulevat maksuun. Vuosilomasaatavat, kuten lomarahat, kannattaa tarkastaa viimeisestä palkkalaskelmasta. Myös työtodistuksen pyytäminen ja sen sisällön laajuuden määrittäminen ovat työntekijän oman tahdon varassa.

Kesäduunari-infopuhelimeen on tullut alkukesän aikana yhteydenottoja noin 400 kappaletta. Yhteydenottojen määrä on hieman kasvanut viime vuodesta. Tutti arvelee kasvun johtuvan palkansaajakeskusjärjestöjen onnistuneesta markkinoinnista ja hyvästä yhteistyöstä, medianäkyvyydestä sekä ennakoidusta kesätyösuhteiden määrän kasvusta viime vuoteen verrattuna. Pienen lisänsä näkyvyyteen on tuonut tänä kesänä puhelimen omat Facebook-sivut.

Kesäduunari-infopuhelin palvelee maanantaista perjantaihin kello 9-15 numerossa 0800 179 279 elokuun loppupuolelle saakka. Soittajalta ei vaadita ammattiliiton jäsenyyttä avun saamiseksi. Palveluun voi soittaa myös nimettömänä.

SAK:n kesäduunari-infopuhelin on palvellut jo kahdeksan vuoden ajan. Kuluvana kesänä palvelu on toista kertaa koko palkansaajakentän yhteinen.

Lisätietoja:

kesäduunineuvoja Joonas Tutti, puh. 0400 463986 ja kesäduunaripuhelin  0800 179 279