Palkka-alennuksilla ei työttömyyttä ratkaista

SAK:n Keski-Suomen aluetoimikunta 27.10.2011: Palkka-alennuksilla ei työttömyyttä ratkaista - Kannattavien yritysten alasajo silkkaa ahneutta.
09.09.2011 08:00

Työmarkkinajärjestöjen ja maan hallituksen yhteistyössä sorvattu raamiratkaisu sisältää monia palkansaajille tärkeitä tavoitteita. SAK:n aluetoimikunta piti tärkeänä kattavaa raamiratkaisua, jossa kuitenkin kukin ammattiliitto neuvottelee lopulliset sopimuksensa alakohtaiset erityiskysymykset huomioiden.

SAK:n aluetoimikunta piti tyrmistyttävänä perussuomalaisten eduskuntaryhmän aloitetta nuorten pakkotyövelvoitteesta. Myös Suomen Yrittäjät on esittänyt nuorten palkka-alea. SAK:n aluetoimikunta ei myöskään hyväksy palkattoman harjoittelun väärinkäyttöä. Reiluun työelämään kuuluu, että työstä maksetaan yhdessä sovittujen työehtosopimusten mukainen palkka, jolla ihminen tulee toimeen. Nuorten työttömien tai muiden heikossa asemassa olevien oikeuksia ei voi polkea. Tutkimusten mukaan alemmilla palkoilla ei ole edes työllistävää vaikutusta.
SAK:n aluetoimikunta ei hyväksy Keuruun pioneerirykmentin lakkauttamista osana puolustusvoimien rakennemuutosta. Lakkauttaminen on kuolinisku Keuruun seutukunnalle.

Vaasan Oy ilmoitti maanantaina 24.10. aloittavansa yhteistoimintaneuvottelut Jyväskylän leipomossa. Vaarassa on yli 50 työpaikkaa seurannaisvaikutuksineen. SAK:n aluetoimikunta vetoaa yrityksen omistajiin ja asiakastahoihin kannattavan yrityksen jatkamiseksi Jyväskylässä. Yritysten omistajien ahneudella on oltava joku raja.

SAK:n Keski-Suomen aluetoimikunta piti kokoustaan Vaajakoskella, ja tutustui Panda Oy:n toimintaan.

Tarmo Pekonen
Aluetoimikunnan puheenjohtaja