Palkka-ale ei edistä oppisopimuskoulutukseen hakeutumista

SAK jakaa pääministeri Jyrki Kataisen tänään esittämän huolen oppisopimuskoulutuksessa olevien nuorten vähäisestä määrästä. Kataisen ehdottama palkka-ale ei kuitenkaan ole oikea tapa edistää nuorten hakeutumista oppisopimuskoulutukseen.
15.08.2012 16:09
SAK
Lavastamossa

Pirjo Väänänen– Oppisopimuksessa nuori saa koulutuksen työnteon ohella. Nuoria työntekijöitä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan maksamalla heille työehtosopimuksia alempaa palkkaa. Palkka-ale ei aiemman kokemuksen ja tutkimusten mukaan edes lisää nuorten työllisyyttä, SAK:n työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen toteaa.

Useissa työehtosopimuksissa on erikseen sovittu harjoittelijoiden ja oppisopimuskoulutettavien palkoista. Ne ovat kokeneiden työntekijöiden palkkoja pienemmät ja nousevat sitä mukaa, kun kokemus ja ammattitaito kasvavat.

Oppisopimuskoulutuksen tarjontaa pyritään lisäämään ensi vuonna voimaan tulevan nuorten yhteiskuntatakuun kautta. Koulutustakuun piirissä olevan oppisopimuskoulutettavan nuoren palkkaaville työnantajille maksetaan aiempaa suurempaa koulutuskorvausta.

– Lisäksi työmarkkinajärjestöt ovat työurasopimuksessa sitoutuneet etsimään uusia keinoja nuorten työelämään pääsyn helpottamiseksi. Ammatti- ja työnantajaliitot käyvät. parhaillaan toimialakohtaisia neuvotteluja nuorten työllistämissopimuksista, Pirjo Väänänen muistuttaa.