Palkansaajilta uusi esitys koulutuskiistaan

Palkansaajakeskusjärjestöt tuovat yhteisen esityksen kiistaan koulutusoikeudesta.
04.02.2013 11:53
SAK
SAK:n hallitus

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön hallitus totesi maanantaina, että se hylkää EK:n johtajan Lasse Laatusen esityksen palkansaajien koulutusoikeudesta muutoin kuin rakenteen osalta. Samalla se päätti, että SAK jättää alkuviikosta työnantajille muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esityksen koulutusoikeuden toteuttamisesta.

Nikolas ElomaaLaatusen paperin kompastuskiveksi SAK:n edunvalvontajohtaja Nikolas Elomaa listaa raamissa jo kertaalleen sovittujen asioiden puuttumisen.

– Työnantajille ei aseteta minkäänlaisia velvoitteita koulutuksen toteuttamiseksi. Vesitetty on myös niin sanottu perälauta niitä tapauksia varten, joissa työnantaja laiminlyö koulutuksen kokonaan. Lisäksi EK on jättänyt mallistaan pois yli 55-vuotiaiden työhyvinvointivapaan.

– Pääpaino EK:n tavoitteissa on siirtynyt yrityksille tarjottaviin verohelpotuksiin. Tällainen ratkaisu ei kehitä työntekijöiden osaamista eikä edistä työuria, Elomaa summaa.

Yli miljoonaa palkansaajaa edustava SAK on jo aiemmin ilmoittanut, että koulutusoikeudesta on löydettävä ratkaisu, ennen kuin sopimuspöytiin voidaan tuoda muita työmarkkina-asioita.

SAK, edunvalvontajohtaja Nikolas Elomaa, puh. 050 386 3339