s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palkansaajien vaikutusmahdolli…

Palkansaajien vaikutusmahdollisuudet työeläkeyhtiöissä selkeämmäksi

Pertti Parmanne

– Pankinjohtaja Matti Louekosken ehdotukset työeläkeyhtiöiden hallinnon ja valvonnan uudistuksista ovat askelia oikeaan suuntaan, joskin varsin varovaisia. Uudistukset ovat tarpeen etenkin siksi, että työeläkerahojen sijoitustoiminnassa on tarkoitus tavoitella entistä parempia tuottoja riskiä lisäämällä. Myönteistä on, että työmarkkinajärjestöjen keskustelut näyttävät tuottavan tuloksia, SAK:n johtaja Pertti Parmanne toteaa.

Parmanteen mukaan selvityshenkilön ehdotukset kehittävät hallintoelinten valintamenettelyä nykyaikaisemmaksi, avoimemmaksi ja tasapuolisemmaksi. Samalla selkiinnytetään palkansaajien asemaa yhtiökokouksissa ja hallintoelinvalinnoissa. Myös valtakirjan käyttömahdollisuus vahvistaa palkansaajien edustusta yhtiökokouksissa.

– Parannusta nykytilanteeseen on myös velvollisuus asettaa nimityksiä valmisteleva vaalivaliokunta, jonka jäsenistä puolet valitaan palkansaajien edustajista. Tasapuolisuudesta huolehditaan myös sillä, että yhtiön hallituksen, hallintoneuvoston ja vaalivaliokunnan puheenjohtajista ja varapuheenjohtajista toinen nimitetään palkansaajien edustajien ehdottamista henkilöistä, Parmanne huomauttaa.

Pertti Parmanteen mukaan työeläkeyhtiöiden pitää toiminnassaan keskittyä omalle toimialalleen. Siksi kaavailtu työeläkeyhtiöiden itsenäisyyden ja toiminnan riippumattomuuden vahvistaminen on tarpeen. Hallituksen jäsenten mahdollisuuksia toimia muiden yhtiöiden palveluksessa tai hallintoelimissä onkin rajoitettava.

– Palkansaajille on tärkeätä, että yhtiöiden hallituksissa on riittävästi sijoitusten turvallisuutta ja tuottavuutta valvovia ja asiakkaiden tasapuolista kohtelua korostavia riippumattomia asiantuntijoita, Parmanne korostaa.

Lue myös

Sosiaali- ja terveysministeriön tiedote – Selvitysmies Louekoski: Vakuutusvalvonnan itsenäisyyttä tulee lisätä (17.2.2006)

Johtaja Pertti Parmanne, puh. 020 774 0122