Palkansaajat pettyivät koulutustyöryhmään

Palkansaajakeskusjärjestöt ovat pettyneitä opetus- ja kulttuuriministeriön kolmikantatyöryhmään, jossa ei löydetty keinoja helpottaa työttömien kouluttautumista tai sivutoimista opiskelua.
30.03.2017 09:00
SAK

SAK, Akava ja STTK odottavat hallitukselta nyt parannuksia työttömien mahdollisuuteen opiskella

Järjestöt olivat valmiita selvittämään muun muassa opiskelun kestoon ja työn vastaanottamiseen liittyviä vaihtoehtoja. Työryhmän työ päättyi viime viikolla.

– Työnantajajärjestöt Elinkeinoelämän keskusliitto ja Suomen Yrittäjät eivät olleet valmiita edes keskustelemaan esitettyjen mallien yksityiskohdista. Samaan aikaan hallitus valmistelee työttömyysturvan ehtojen kiristämistä ja edellyttää työttömiltä lisää aktiivisuutta, huomauttaa SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

– Palkansaajat odottavat, että hallitus harkitsee puoliväliriihessä työttömien omaehtoiseen opiskeluun liittyvän tarveharkinnan poistamista, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Palkansaajille ei riitä pelkkä työn hakeminen, sillä aktiivinen ja omaehtoinen osaamisen kehittäminen on monessa tilanteessa työllistymisen edellytys, toteaa STTK:n puheenjohtaja Antti Palola.

Järjestöt painottavat, että tarveharkinnan poistaminen on linjassa hallituksen norminpurkutavoitteiden kanssa ja että rakennemuutosta läpikäyvässä työelämässä tarvitaan uudenlaista osaamista.

Puoliväliriihessä hallituksen tulisi sopia myös rahoituksesta ja keinoista, joilla lisätään vailla toisen asteen koulutusta olevien työttömien mahdollisuuksia opiskella. Lisäksi työtä, koulutusta tai harjoittelupaikkaa vailla olevien alle 30-vuotiaiden nuorten opiskelumahdollisuuksia on vahvistettava.

SAK, Akava ja STTK ovat jättäneet yhdessä eriävän mielipiteen Työttömyyden aikaisen omaehtoisen opiskelun kehittämistä selvittäneen työryhmän loppuraporttiin.

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Kieli

Näin tietojasi käytetään

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käytön kuvauksen mukaisesti.