s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palkansaajat haastavat työnant…

Uutinen

Palkansaajat haastavat työnantajat: Nenäpäivänä kehitysmaiden lapset kouluun hyvän mielen tempauksilla

SASK avustaa mm. Nepalin koululaisia. Kuva: Nenäpäivä / Ylen Hyvä Säätiö

Nenäpäivänä 6.11. kerätään varoja kehitysmaiden auttamiseksi. Avustuskohteena ovat erityisesti kehitysmaiden lapset ja naiset. Apu kanavoidaan yhdeksän suomalaisen avustusjärjestön kautta pitkäjänteiseen työhön Afrikassa, Keski-Amerikassa ja Etelä-Aasiassa. Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava osallistuvat tempaukseen haastamalla työnantajakeskusjärjestöt EK:n, KT:n, VTML:n ja KiT:n mukaan keräykseen edistämään kehitysmaiden lasten hyvinvointia.

Nenäpäivänä kampanjoidaan tänä vuonna erityisesti YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen juhlavuotta kunnioittaen. Keräystuotto käytetään lasten koulutukseen, perheiden ja yhteisöjen vahvistamiseen sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen muun muassa Etiopiassa, Keniassa, Somaliassa, Nepalissa, Sierra Leonessa ja Hondurasissa.

Nenäpäivänä kerätään rahaa erilaisten hauskojen tempausten muodossa. Työpaikat ja ammattijärjestöt voivat osallistua helposti haastamalla toisiaan tai työnantajiaan haastetempauksella tai esimerkiksi myymällä Nenäleivoksia kollegoille. Haastetempaus järjestetään Suomessa nyt kolmannen kerran ja se pyörii vuoden loppuun. Lisää vinkkejä ja haastekampanja löytyvät nenäpäivä.fi-sivustolta.

Nenäpäivän järjestää Suomessa Ylen Hyvä Säätiö, jonka toiminnassa ovat mukana SASK, Suomen Punainen Risti, Kirkon Ulkomaanapu, Suomen UNICEF, Pelastakaa Lapset, Plan Suomi Säätiö, Suomen Lähetysseura, Fida International ja Solidaarisuus. Nenäpäivä on BBC:n ja Comic Relief -avustusjärjestön luoma konsepti, jonka tunnuksena on nimen mukaisesti punainen nenä. Punainen nenä näkyy Suomen ja Britannian lisäksi Saksassa, Australiassa, Islannissa ja Unkarissa.

Nenäpäivä-keräys tuotti vuonna 2008 yli 1,2 miljoonaa euroa, josta 60 000 käytettiin Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskuksen SASK:in työhön, kuten lasten koulunkäynnin edistämiseen Intiassa ja Nepalissa sekä lapsityövoiman vähentämiseen Bangladeshissa ja Filippiineillä.