s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palkansaajajärjestöt vaativat …

Palkansaajajärjestöt vaativat aikalisää aluehallinnon uudistukseen

SAK, STTK ja AKAVA

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava vaativat aikalisää aluehallinnon uudistukseen. ALKU-hankkeena tunnettu uudistus on Suomen historian suurimpia aluehallinnon uudistuksia ja sen on määrä astua voimaan ensi vuoden alusta. Olisi sääli, jos sen onnistuminen riskeerattaisiin liiallisella kiirehtimisellä.

ALKU-hankkeen tarkoituksena on turvata globaalissa maailmassa ja ikääntyvässä Suomessa asiakkaiden palvelut nykyistä paremmin, vahvistaa alueiden kehittymisedellytyksiä ja tehostaa hallintoa. Tämä kaikki tulisi olla totta jo ensi vuoden alusta. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että toimialajohtajien valinnat saadaan prosessin avoimuudesta tinkimällä valmiiksi juuri ennen joulua, pienempien yksiköiden johtajavalinnat, yksiköiden työjärjestyksen tekeminen saati sitten tavallisten työntekijöiden tehtävänkuvat jäävät pitkälle ensi vuoden puolelle. Samaan aikaan tavoitteena on vähentää yli tuhat henkilötyövuotta – miltei viidennes henkilömäärästä – vuoteen 2015 mennessä.

Henkilöstön jaksaminen on kovalla koetuksella. Siirtymävaihe yhdistettynä huomattavasti ylimitoitettuihin tuottavuusvaatimuksiin vaikuttaa negatiivisesti aluehallinnossa työskentelevien henkilöiden työmotivaatioon ja työn laatuun. Epäyhtälön kruunaa nykyinen työllisyystilanne. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksien tulisi huolehtia alueensa työmarkkinoiden toimivuudesta ja työllisyydestä. Tähän eivät resurssit riitä.

Menestyviä organisaatioita johdetaan siten, että resurssit mitoitetaan joustavasti toiminnan mukaan, ei päinvastoin. Aluehallintovirastojen ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimiva liikkeellelähtö edellyttää, että uudistuksessa ei hätäillä ja tuottavuustavoitteista päätetään vasta kun tiedetään työvoiman todellinen tarve. Palkansaajakeskusjärjestöjen mielestä hallituksen onkin luovuttava tuottavuusohjelman henkilötyövuosien vähennysvelvoitteista aluehallintouudistuksen käynnistysvaiheessa siirtymäkauden ajaksi.

ALKU-hankkeen tavoitteena on ollut kansalais- ja asiakaslähtöisesti toimiva aluehallinto. Jotta tämä ei jäisi korulauseeksi, on aika painaa jarrua. Näin mittavan rakenneuudistuksen tekeminen samanaikaisesti henkilöstöä merkittävästi vähentäen olisi haastavaa normaaliaikataulussakin.