Palkansaajajärjestöt toivovat kunnianhimoisia päästövähennyksiä

Joukko järjestöjä ja yhteisöjä luovuttaa tänään maatalous- ja ympäristöministerille ilmastojulistuksen. Julistuksen allekirjoittaneet palkansaajajärjestöt toivovat siirtymää vähähiiliseen ja nykyistä kestävämpään yhteiskuntaan.
24.09.2015 13:30

– Palkansaajille on tärkeää, että kansalaisjärjestöjen asema turvataan Pariisin sopimuksessa ja ihmisoikeudet tunnustetaan laajasti sopimustekstin sisältö-osassa. Kokonaisuuteen pitää sisältyä myös oikeudenmukainen siirtymä kohti vähähiilistä yhteiskuntaa sekä reilun työn edistäminen, SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Pia Björkbacka toteaa tiedotteessa kaikkien palkansaajakeskusjärjestöjen puolesta.

Ilmastojulistuksen allekirjoittaneet järjestöt ja yhteisöt vaativat Suomelta tehokkaita toimia, jotta Pariisin ilmastokokouksessa saataisiin aikaan vahva ilmastosopimus.

– Päästöjä on vähennettävä kunnianhimoisesti. Pariisin ilmastosopimukseen on otettava mukaan suunnitelmat tieteelliseen arvioon perustuvista päästövähennystoimista, muutokseen tarvittavasta julkisesta rahoituksesta sekä korvauksista niille, jotka kärsivät kaikkein eniten ilmastomuutoksesta, Björkbacka lisää.

Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle (kesk.) luovutettavan julistuksen (pdf) ovat allekirjoittaneet palkansaajakeskusjärjestöjen lisäksi ympäristö- ja kehitysjärjestöt, evankelisluterilaisen kirkon arkkipiispa, lääkärit sekä saamelaiskäräjät.