s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palkankorotusodotukset noussee…

Palkankorotusodotukset nousseet

Euroja kukkarossa

SAK:n mielestä tänään julkistettu Tulopoliittisen selvitystoimikunnan raportti osoittaa, että paineet palkankorotuksiin ovat kasvaneet selvästi.

Tulopoliittinen selvitystoimikunta (Tuposeto) on käsitellyt raportissaan laajasti tuloneuvottelujen taloudellisia raameja. Raportissa nostetaan esiin useita tekijöitä, jotka ovat johtaneet tämänkertaisten neuvottelujen lähtökohtien muuttumiseen. Suomen kansantalouden erinomainen kilpailukyky, yritysten ennätyksellinen kannattavuus sekä orastava kilpailu osaavasta työvoimasta ovat tärkeimpiä neuvotteluympäristöä luonnehtivia kotimaisia tekijöitä.

Myös kansainvälisessä toimintaympäristössä on merkille pantavaa, että Suomen keskeisissä kilpailijamaissa on viime aikoina sovittu huomattavan suurinumeroisista palkankorotuksista. Palkkakehityksen pysähtyneisyyden aika näyttää euroalueellakin olevan ohi.

SAK:n mukaan yhteiskuntapolitiikan kaikkien osapuolten on toisaalta kuitenkin otettava huomioon inflaation kiihtymisen riski. Tuposeto ennustaa kuluttajahintaindeksin nousevan jo ilman uusia palkankorotuksia tänä vuonna noin kaksi prosenttia. Inflaation kiihtyminen on suurelta osin seurausta kotimaisista toimenpiteistä mm. vero- ja asuntopolitiikassa. Hallitusohjelmaan sisältyvät välillisten verojen korotukset sekä epäonnistuneen asuntopolitiikan seurauksena noussut asumisen hinta ovat kiihdyttämässä inflaatiota haitallisen korkealle.

Palkankorotuspaineet siis kasvavat – varsinkin kun työnantajat ovat tällä kertaa torjuneet tulopoliittisen kokonaisratkaisun mahdollisuuden.