s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palkankorotuksista tulossa eri…

Palkankorotuksista tulossa erittäin kova vääntö

Lauri Lyly

SAK:n johtaja Lauri Lyly pohtii tulevaa neuvottelukierrosta:

SAK:n johtajan Lauri Lylyn mielestä tämän hetken arvion perusteella työnantajien ja palkansaajien palkankorotusnäkemykset ovat hyvin kaukana toisistaan. Hän ennustaa asiasta erittäin kovaa vääntöä tulevalla neuvottelu- ja sopimuskierroksella.

– Jo nyt on nähtävissä, että palkankorotuksiin kohdistuu tulevalla neuvottelukierroksella erittäin suuria paineita. Taloudessa menee nyt hyvin ja työllisyyskin on paranemassa. Tasaisen ostovoiman kehittyminen, solidaarisen palkkapolitiikan ja samapalkkaisuuden edistäminen edellyttäisi yhtenäisiä ja oikeudenmukaisia palkankorotuksia, Lyly sanoi lauantaina Porvoossa Porvoon Sähkötyöntekijöiden 50-vuotisjuhlassa.

– Kuitenkin työnantajien näkövinkkeli näyttää olevan toinen. He puhuvat yritys- ja yksilökohtaisista palkankorotuksista. Heidän palkankorotusvalikkoonsa ei myöskään kuulu matalapalkka- ja tasa-arvoerät, jotka ovat SAK:lle tärkeitä. Myös liitot ovat nostaneet eri alojen palkkojen jälkeenjääneisyyden ongelmat pöytään. Näillä eväillä periaatteelliset erot palkankorotuksen tasosta sekä korotuksen toteuttamis- ja jakotavasta ovat hyvin kaukana toisistaan. SAK:lle palkkakysymys on aina edunvalvonnan keskiössä. Ei tarvitse olla suuri ennustaja, että palkankorotuksista on odotettavissa erittäin kova vääntö seuraavalla neuvottelukierroksella, oli se sitten liitto- tai tulopoliittinen.

Työnantajan maksettava sanktioita sopimusten alituksista

Lylyn mukaan työnantajapuoli on nostamassa neuvottelupöytään monia kysymyksiä joustavuuden lisäämisestä työrauhakysymyksiin. Erityisen periaatteellinen on työrauhakysymys.

– He haluavat saada ns. laittomat lakot kuriin korkeimmilla sanktioilla. Se tuntuu kummalliselta varsinkin nyt. Sopimuksemme ovat pitäneet meidän puoleltamme hyvin ja työrauharikkomuksia on vähän. 1970- ja 1980-lukujen huippuvuosien 1600&#;82111700 vuosittaisen lakon määrästä on pudottu noin 100–150:n vuositasolle.

– Mielestäni työrauharikkomukset eivät ole työpaikoilla pääongelma. Paljon suurempi ongelma on mielestäni yritysten ja työnantajien välinpitämättömyys alipalkkaukseen ja muiden työehtojen toteutumiseen työpaikoilla. Tästä syystä tahallinen työehtojen alittaminen pitäisi sanktioida ja rikkeestä pitäisi maksaa muullakin tavalla kuin maksamalla vain palkka- ja muut rästit. Näin vahvistettaisiin työehtojen noudattamista työpaikoilla ja helpotettaisiin luottamushenkilöiden työtaakkaa.

Johtaja Lauri Lyly, puhelin 050 68 293