s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palkallinen isyysvapaa kannust…

Palkallinen isyysvapaa kannustamaan isiä perhevapaiden käyttöön

Kirsti Palanko-Laaka

SAK:n johtaja Kirsti Palanko-Laaka:

– Suomessa isillä ja äideillä on tasa-arvoiset oikeudet ja mahdollisuudet perhevapaisiin. Suomalainen malli on ollut suorastaan eurooppalainen edelläkävijä ja esimerkki tasa-arvoisesta suhtautumisesta miesten ja naisten tasa-arvoon. Käytännössä perhevapaita kuitenkin käyttävät lähes pelkästään naiset. Perhevapaiden keskittyminen naisille rasittaa myös taloudellisesti naisvaltaisia aloja. Vaikka lapsilla on aina myös isä, isien työpaikat pääsevät kuin koirat veräjästä niistä kustannuksista ja töiden järjestelyistä, joita perhevapaiden käyttöön aina liittyy, totesi SAK:n työympäristöosaston johtaja Kirsti Palanko-Laaka työmarkkinajärjestöjen yhteisen Aikalisä perheelle -kampanjan seminaaritilaisuudessa Kouvolassa torstaina.

Pelkästään isille tarkoitettua isyysvapaata käytti vuonna 2000 kaksi kolmesta (63 %) vastasyntyneiden isästä. Keskimäärin he pitivät isyysvapaata noin 13 päivää kun enimmäiskesto tällä hetkellä on viikkoa pidempi (18 pv). Vanhempainvapaata käytti vuonna 2000 vain 1500 isää, kun samana vuonna vanhempainvapaalla oli lähes 100 000 äitiä. Sekä vanhempainvapaata pitävien isien että pidetyn jakson pituus ovat olleet laskusuunnassa lamavuosien jälkeen.

– Isien mahdollisuuksia käyttää perhevapaita onkin parannettava. Asenteisiin voidaan vaikuttaa esimerkiksi tieto- ja asennekampanjoinnilla. Juuri tähän tähtää myös parhaillaan käynnissä oleva työmarkkinajärjestöjen yhteinen Aikalisä perheelle -kampanja.

Palanko-Laaka korosti kuitenkin, että asenteisiin vaikuttamisen lisäksi tarvitaan konkreettisia toimia, joilla kannustetaan isiä vapaiden käyttöön.

– Avuksi tulisi ottaa perheystävällinen työehtosopimuspolitiikka. Koska vapaiden käytössä on aina kyse myös perheiden toimeentulosta, tulisi isille tasapuolisuuden nimissä maksaa isyysvapaalta palkkaa aloilla, joilla työ- ja virkaehtosopimukset takaavat äideille palkallisen äitiysvapaan. Näin tuettaisiin kustannusten tasaisempaa jakautumista mies- ja naisvaltaisilla aloilla. Lapsiperheiden tukemisella olisi vaikutusta myös syntyvyyteen ja pitkällä aikavälillä työvoiman saatavuuteen.

Monilla aloilla on työehtosopimuksissa sovittu tavallisesti yhdestä kolmeen kuukauden pituisesta palkallisesta äitiyslomajaksosta. Sen sijaan isät saavat isyyslomalta ainoastaan Kelan sairausvakuutuksen mukaisen päivärahan. Palanko-Laaka epäili, että nykyisen kaltainen järjestely etuuksien kohdentumisesta yksinomaan äideille saattaa olla jopa ristiriidassa tasa-arvolain kanssa.

Lisätietoja:
SAK:n työympäristöosaston johtaja Kirsti Palanko-Laaka, puh. 0400 511 026