Pakkotyö koskee kymmeniä miljoonia ihmisiä

Kansainvälinen työjärjestö ILO arvioi yli 20 miljoonan ihmisen tekevän pakkotyötä. Eniten pakkotyötä esiintyy Aasiassa, mutta Euroopan unionissakin arvellaan olevan liki 900 000 pakkotyön tekijää.
28.05.2014 12:57
SAK
Kiinan lipun alla purjehtineen kalastusaluksen epäillään pakottaneen sierraleonelaisia ja ghanalaisia siirtolaisia töihin ilman palkkaa. Kuva on otettu Uruguayn Montevideossa 22. toukokuuta 2014.

ILOn raportin mukaan pakkotyön teettäjille kertyy vuosittain noin 110 miljardia euroa laittomina voittoina. Lisäksi valtiot menettävät pakkotyön johdosta huomattavan määrän verotuloja.

Pakkotyö on yksi ILOn tänään alkaneen työkonferenssin keskeisiä aiheita. Konferenssin on määrä päivittää ILOn pakkotyötä koskeva yleissopimus, joka solmittiin jo vuonna 1930.

Pakkotyötä käsittelevässä komiteassa Suomen työntekijöitä edustaa SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto. Hän huomauttaa, ettei pakkotyö välttämättä näy päälle päin.

– Yhä useammin pakko ilmenee henkisenä uhkana, vaikka työntekijä olisi ulkoisesti vapaa.

Pakkotyön luonne on muutenkin muuttunut viime vuosikymmeninä.

– Valtioiden sijaan pakkotyötä teettävät yhä useammin yksityiset tahot. Pakkotyöhön liittyy usein myös ihmiskauppaa, Lehto toteaa.

Kaksi viikkoa kestävän ILOn työkonferenssin muita aiheita ovat muun muassa työllisyys ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus, epävirallisen talouden saattaminen virallisen talouden piiriin ja lapsityövoima. Suomalaisilla palkansaajien keskusjärjestöillä on työkonferenssissa yhteinen delegaatio, jota vetää SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen.

Yhdistyneiden kansakuntien YK:n erityisjärjestö ILO keskittyy työelämän kehittämiseen. ILOn päätöksenteossa ovat mukana hallitukset, työntekijät ja työnantajat. Järjestön jäseninä on 185 valtiota.