s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Painoa koululaisten tukemiseen…

Painoa koululaisten tukemiseen eikä kurittamiseen

SAK:n kehittämispäällikkö Eija Hietanen:

Eija Hietanen

Pienten koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan toteuttamisedellytykset olisi pikaisesti selvitettävä sen sijaan, että keskityttäisiin kokoomuksen valitseman linjan mukaisesti kurinpitoasioihin, sanoo SAK:n kehittämispäällikkö Eija Hietanen.
– Kokoomus on lasten turvallisuuden lisäämisessä valinnut kurinpitolinjan ja keskittyy järjestyssääntöjen kiristämiseen. Lasten hyvinvointia ei kuitenkaan edistetä piiskalla vaan tarvitaan todellisia uudistuksia, jotka vaativat budjettivaroja.

Hietanen vaatii kunnille resursseja pienten koululaisten aamu- ja iltapäivä-hoidon laajentamiseen.
– On selvitettävä, voidaanko työllisyysmäärärahoja kunnille ohjaamalla varmistaa, että aamu- ja iltapäivätoiminta saadaan käyntiin jo nyt eikä vasta vuonna 2004, kuten opetusministeriön työryhmä viime viikolla ehdotti.

Hietanen muistuttaa, että perheen ja työn yhteensovittamista on tullut yhä vaikeampaa työaikojen joustojen ja esimerkiksi kauppojen pidentyneiden aukioloaikojen vuoksi. Yhä useammat pienet koululaiset joutuvat viettämään yksinäisiä aamuja ennen kouluun lähtöä tai vastaavasti yksinäisiä iltapäiviä koulun jälkeen.

– Aamu- ja iltapäivätoiminnan on oltava kaikkien ulottuvilla, myös taloudellisesti. Erilaisten järjestöjen vastuulla olevien iltapäiväkerhojen kustannukset ovat paikoin nousseet niin korkeiksi, ettei esimerkiksi pienipalkkaisen yksinhuoltajan lapsi ole voinut osallistua kerhoon.

– Sisällön ja laadun varmistaminen on niinikään tärkeää – toiminnan tulee olla muuta kasvatusta ja opetusta tukevaa. Siksi opetusministeriön ehdotus toiminnan järjestämisestä kuntien toimesta ja koulujen yhteydessä on kannatettava. Kokoomuksen kannattama nykyinen, vapaaehtoisuuteen perustuva tapa organisoida toiminta ei riitä.

– Pidetään lapsistamme huolta jo pienenä, niin ehkä sitä piiskaakin tarvitaan isona vähemmän, Hietanen kiteyttää.

Opetusministeriön työryhmä on ehdottanut, että kaikille peruskoulun 1. ja 2. vuosiluokan oppilaille taataan oikeus osallistua päivittäiseen toimintaan tai vaihtoehtoisesti oikeus osallistua kerhotoimintaan vähintään kerran viikossa kunkin lapsen ja perheen tarpeiden mukaan. Päivittäistä toimintaa järjestetään välittömästi ennen koulupäivän alkua ja/tai sen jälkeen keskimäärin viisi tuntia päivässä.

kehittämispäällikkö Eija Hietanen, puh. 040 546 8867