s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Paikallinen sopiminen edellytt…

Paikallinen sopiminen edellyttää hyviä yhteistyösuhteita

SAK:n luottamusmieskysely:

Kuva: Ville Juurikkala

Paikallisen sopimisen kehittäminen edellyttää hyviä yhteistyösuhteita ja luottamusmiesjärjestelmän toimivuutta työpaikoilla. Tämä käy ilmi SAK:n luottamusmieskyselystä, joka tehtiin lokakuussa 2004. Kyselyyn vastasi 332 luottamusmiestä, jotka edustavat työpaikoillaan noin 76 000 palkansaajaa.

SAK on keväästä 1992 lähtien kerännyt pääluottamusmieskyselyllä tietoa siitä, mitä työpaikoilla on viimeisen vuoden aikana tapahtunut. Tiedustelun teemat liittyvät työpaikkatason edunvalvontaan, kuten yhteistyösuhteisiin, paikalliseen sopimiseen, työvoiman saantivaikeuksiin ja henkilöstön kehittämistoimintaan.

Tämän syksyn tiedustelusta käy ilmi, että suurin muutos on tapahtunut paikallisessa sopimisessa. Paikallisen sopimisen kasvu näyttää tyrehtyneen jo vuonna 2002. Vuonna 2003 se ei enää lisääntynyt, ja vuoden 2004 aikana paikallisia sopimuksia on tehty hieman aiempaa vähemmän. Sopimisen laatu on kuitenkin parantunut, vaikka sopimisen määrä onkin ehkä hieman laskenut.

Luottamusmiehet ottivat kantaa myös paikallisen sopimisen kehittämiseen ja sen edellytyksiin. Joka neljännen (24%) luottamusmiehen mielestä paikallista toisin sopimista työehtosopimusten määräyksistä poiketen tulisi pikemminkin vähentää kuin lisätä. 80 prosenttia luottamusmiehistä sallisi työehtosopimukses-ta poiketen sopimisen vain työpaikoilla, joilla on työntekijöitä edustava luottamusmies. Sen ohella 77 prosenttia luottamusmiehistä lisäisi työntekijöiden oikeutta päättää työnsä organisoimisesta.

Luottamusmiesten mukaan henkilöstön kehittämistoiminnassa on runsaasti toivomisen varaa &#;8211 varsinkin kun työpaikkojen vajaamiehitys näyttää jatkuvan ja jopa vaikeutuvan. Lakisääteiset työsuojelu- ja työterveyssuunnitelmat ovat yleisiä, mutta koulutus- ja henkilöstösuunnitelmat sekä tasa-arvosuunnitelmat eivät ole, vaikka lain mukaan ne pitäisi olla kaikilla yhteistoimintalain piirissä olevilla työpaikoilta.

Kehittämisen pulma: paikallinen sopiminen ymmärretään eri tavoin

Juuri saavutettuun tulopoliittiseen neuvottelutulokseen liittyy uutena elementtinä paikallisen yhteistyön kehittäminen molempien osapuolten tarpeista lähtien. Sopimusratkaisussa korostetaan, että paikallista sopimista on tarkoitus kehittää järjestäytyneissä yrityksissä alakohtaisten sopimusten mukaisella tavalla.

Paikallisen sopimisen kehittämisen pulmana on ollut, että sen yhteydessä ei puhuta samasta asiasta. Työnantajat näkevät paikallisen sopimuksen ennen kaikkea jouston välineenä. Paikallinen sopiminen on työnantajille työpaikalla tapahtuvaa toisin sopimista työehtosopimusten määräyksistä. SAK puolestaan tavoittelee sopimisen ja yhteistyön kehittämistä myös palkansaajille tärkeissä asioissa. Näitä ovat mm. töiden sisältöjen kehittämistä, työn organisointia, henkilöstön osaamista ja jaksamista sekä yleisemmin työyhteisöjen kehittämistä koskevat asiat.

Paikallisen yhteistyön kehittäminen tukee muutoshaasteisiin vastaamista työpaikoilla. Sen sijaan toisin sopimisen mahdollisuuksia työehtosopimuksen määräyksistä on jo riittävästi laajennettu, mihin tämäkin kysely osaltaan viittaa.

SAK:n luottamusmieskysely 2004 (julkaisu pdf-muodossa)

Lisätietoja:
– ekonomisti Erkki Laukkanen, puh. (09) 7721 403