s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Päätösvalta palvelujen tuotann…

Päätösvalta palvelujen tuotannosta säilytettävä kunnilla

SAK ja STTK: Päätösvalta palvelujen tuotannosta säilytettävä kunnilla

SAK ja STTK kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta:

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK ja STTK pitävät tärkeänä, että kunnat vastaavat hyvinvointipalvelujen järjestämisestä myös tulevaisuudessa. Järjestöt jättivät tänään kannanottonsa kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta alue- ja kuntaministeri Manniselle.

– Palvelurakenneuudistus ei saa merkitä sitä, että kuntia ohjataan siirtymään palvelujen tuottamisessa enemmän muiden kuin kunnan itse tuottamiin palveluihin. Yksityiset palvelut täydentävät kunnan tuottamia palveluja. Uudistuksen siirtyessä alueelliseen käsittelyyn on tärkeää, että päätöksenteko palvelujen tuotantotavoista säilyy kunnilla, todetaan järjestöjen kannanotossa.

SAK:n ja STTK:n mukaan kuntarakenneuudistus on haaste myös kunnalliselle sopimusjärjestelmälle. Henkilöstön asema on turvattava muutoksissa ja erityisesti on huolehdittava henkilöstön edustajien vaikutusmahdollisuuksista uudistuksen valmistelussa ja toteuttamisessa. Järjestöjen mielestä nyt onkin käynnistettävä näitä kysymyksiä koskeva valmistelutyö kuntatyönantajan ja palkansaajajärjestöjen välillä.

Palkansaajien ja ay-liikkeen näkökulmasta kunta- ja palvelurakenneuudistus on tärkeä hanke. Nykyinen kuntien lukumäärä ei vastaa enää 2000-luvun todellisuutta. Tarvitaan siis suurempia ja toimivampia kuntia, mutta ei kuitenkaan uusia hallinnon tasoja. Kuntaliitokset eivät kuitenkaan yksinomaan riitä. Myös palvelujen järjestämistä on kehitettävä.

– Palvelujen järjestämistä ja sen laatua ohjaavat valtakunnalliset ohjeet ja suositukset. Palkansaajien näkökulmasta palvelujen laatu on paljon muutakin kuin tuottavuusmittareilla laskettu tehokkuus. Uudistukseen tarvitaankin yhteiset palvelujen laatukriteerit. Palvelujen on oltava käyttäjien kannalta toimivia, arkielämää sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittamista helpottavia ja tukevia. Palveluja on arvioitava niiden vaikuttavuuden kannalta eli saadaanko palveluilla haluttuja vaikutuksia. Myös henkilöstön hyvinvointi on osa palvelujen laatua, järjestöt toteavat.

SAK:n ja STTK:n kannanotto kokonaisuudessaan

• johtaja Matti Tukiainen, SAK, puh. 020 774 0104 tai 0400 600 099