Pääkirjoitus: Uudelleenajattelun aika

SAK:laisten liittojen jäsenistä lähes 70 prosenttia on yli viisvitosia. Mikä on tilanne kymmenen vuoden kuluttua? Sitä ei uskalla edes arvailla, mutta jotain on tehtävä.
18.09.2012 07:27 karhu admin

Vuosien kuluessa liitot ja SAK ovat järjestäneet erilaisia jäsenhankintakampanjoita, mutta ne eivät ole kääntäneet jäsenmääriä nousuun. Nyt jäsenhankinnasta ollaan tekemässä jatkuvaa toimintaa.

Toinen muutos ajattelussa on se, että työntekijöiden olisi hyvä itse nähdä ja oivaltaa työpaikoilla, että ay-liike pystyy ratkaisemaan heidän ongelmiaan. Liiton on hyvä näkyä työpaikoilla. Näin yhteinen aktivoituminen herättää myös halun kuulua liittoon. ”Me olemme liitto” ajattelu johdattelee Metalliliiton järjestämistyötä. Myös PAM on mennyt työpaikoille, antanut vinkkejä ja selvitellyt ongelmia. Toki jäsenkaavakkeita on jaettu siinä sivussa. Muistan vielä hyvin ajan – eikä se ole kaukana – jolloin ei pitkällä tikullakaan tartuttu ”ei jäsenen” ongelmiin tai annettu hänelle neuvoja. Kuitenkin arvelen, että liitolta saatu hyvä neuvo, olisi ollut oikotie jäsenyyteen.

Teemaan jututettu pääluottamusmies Piia Yli-Heikkuri pitää jäsenhankintaa mukavana tehtävänä. Ihmisten kohtaaminen on kivaa ja tärkeää työtä, sillä ilman jäseniä työntekijöiden edunvalvonta ei olisi mahdollista. PAMin Heidi Lehikoisen mielestä ay-liikkeen pitäisi tuoda rohkeammin esiin asiat, joissa se on lyömätön. Työehtosopimuksen neuvottelu, työpaikkojen edunvalvonta ja parempi työelämä ovat valtteja myös jäsenhankinnassa.

Ay-liikkeen on palattava juurilleen, kohdattava työntekijöitä ja ratkottava heidän ongelmiaan. Kannattaa myös perata ay-liikkeen omaa organisaatiota, ettei se olisi jäseneksi liittymisen tai aktiivisen toimimisen esteenä. Tästä kiitoksena saattavat jäsenkäyrätkin kääntyä nousuun.

Aino Pietarinen