Ostovoima ja koulutus Hollannin FNV:n lääkkeet taantumaa vastaan

31.10.2008 13:43
FNV:n puheenjohtaja Agnes Jongerius

Päättäjien on huolehdittava ostovoiman säilymisestä ja palautettava kuluttajien luottamus lähivuosien talouskehitykseen. Näin neuvoo Hollannin suurimman ammatillisen keskusjärjestön FNV:n puheenjohtaja Agnes Jongerius haastatellussaan Financieele Dagbladetissa.

Omalta osaltaan FNV pyrkii huolehtimaan palkansaajien ostovoimasta vaatimalla vuoden 2009 työehtosopimusneuvotteluissa 3,5 prosentin palkankorotuksia.

Talouskasvun hidastumista on hyödynnettävä myös laajentamalla työntekijöiden koulutusta, Jongerius vaatii. Hän muistuttaa, että useiden selvitysten mukaan Hollannin työvoiman koulutustaso on liian matala. Enää työnantajat eivät voi torjua koulutuksen laajentamista vetoamalla työvoimapulaan ja tuotannon kiireisiin, Jongerius sanoo.

Hän korostaa, ettei yritysten kannata ratkoa lyhyen aikavälin talousongelmiaan irtisanomisilla tai luopumalla määräaikaisen työvoiman ja itsensä työllistävien käytöstä. Toimivat työyhteisöt sisältävät niin vakituisia ja määräaikaisia työntekijöitä kuin itsensä työllistäviäkin, FNV:n puheenjohtaja toteaa.