Osapuolet yhä kaukana toisistaan Saksan Telekomin pitkässä lakossa

06.06.2007 14:06
Telekom-kampanjan tunnus. Kuva: ver.di

Saksassa teleoperaattori Telekomin yritys heikentää 50 000 työntekijän työehtoja törmää ay-liikkeen tiukkaan vastarintaan. Toukokuun alkupuolelta lähtien päivittäin 10 000-15 000 työntekijää on ollut lakossa. Lakkopäiviä on kertynyt reilusti yli 300 000.

Lakkoa koskeneeseen äänestykseen osallistuneista 96,5 prosenttia kannatti työtaistelutoimia työnantajien suunnitelman kariuttamiseksi.

Telekomin tarkoituksena on siirtää puhelinpalvelukeskusten, teknisen palvelun ja eräiden muiden osastojen työntekijät yhtymän tytäryhtiöön. Samalla heidän palkkojaan laskettaisiin 9 prosenttia ja viikkotyötuntimäärää lisättäisiin 34 tunnista 38 tuntiin.

Neuvottelut ovat olleet keskeytyksissä jo viikkoja. Keskiviikkona Telekomin edustaja houkutteli ammattiliitto ver.diä palaamaan neuvotteluihin esittämällä, että yhtymässä voitaisiin alkaa maksaa tulospalkkiota hyvistä taloudellisista tuloksista ja asiakkaiden tyytyväisyydestä. Ammattiliitossa esitys koettiin vähäiseksi täkyksi.

Telekomin mukaan lakot eivät ole mainittavasti heikentäneet yhtiön palveluja, mutta ver.dissä asiasta ollaan toista mieltä. Liiton mukaan lakot ovat kaksinkertaistaneet vikojen korjausajat.

Saksan valtio kuuluu Telekomin suuromistajiin, mutta hallitus ei ole puuttunut kiistaan.