Osapuolet ovat kaukana toisistaan Saksan julkisalojen tes-neuvotteluissa

26.02.2008 12:10
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Saksan julkisen sektorin tes-neuvotteluissa osapuolet ovat vielä etäällä toisistaan. Ammattiliitto ver.din mukaan työnantajat tarjoavat 2-vuotista sopimusta, johon sisältyvät kolme korotusta nostaisivat palkkoja yhteensä vain 4 prosenttia. Työnantajapuoli laskee, että sen tarjouksen toteutuminen merkitsisi sopimuskaudella 5 prosentin palkankorotusta.

Työviikko tulee pidentää ilman erillistä korvausta 40-tuntiseksi, työnantajat vaativat. Osassa julkista sektoria normaaliviikko on nykyäänkin 40-tuntinen.

Työntekijöitä edustava ver.di tavoittelee 8 prosentin korotusta. Liitto vastustaa työajan pidennystä. Neuvottelut koskevat 1,3 miljoonaa julkisalojen työntekijää. Viranhaltijoita neuvotteluissa edustaa ammattiliitto DBB.

Saksan terästeollisuudessa äskettäin solmittu sopimus tukee ver.din tavoitetta. Runsaan vuoden pituinen sopimus takaa 93 000 työntekijälle 5,2 prosentin palkankorotuksen. &#;8221Haluamme yhtä reilun siivun kakusta kuin teollisuus”, ver.din tiedottaja Marina Sönnichsen toteaa.

Perjantaina 22. helmikuuta 180 000 työntekijää näytti työnseisauksillaan valmiutensa tehokkaaseen työtaisteluun. Sitä tarvitaan, ellei työnantajapuoli peräänny reaaliansioiden laskuun johtavasta esityksestään, ay-aktiivit vakuuttivat perjantaina.

Asetelma on samantapainen kuin julkisalojen edellisellä sopimuskierroksella keväällä 2006. Neuvottelut kestivät kuukausia ja niitä sävyttivät lukuisat paikalliset työnseisaukset ympäri maata.