Oppia Suomen työmarkkinajärjestelmästä

SAK on ollut mukana kansainvälisessä työmarkkinaosaamisen kehittämishankkeessa Itä-Euroopassa. Puolan ay-keskusjärjestö NSZZ Solidarnosc käynnisti viime vuonna kansainvälisen projektin, jonka tarkoituksena oli saattaa maassa käytäntöön EU:n osallisuutta edistäviä työmarkkinoita koskeva puitesopimus vuodelta 2010.
03.10.2012 11:00
Katja Lehto-Komulainen

– SAK:lla on hyvät suhteet NSZZ Solidarnosc-järjestön kanssa, joten SAK:ta pyydettiin hankkeeseen mukaan ainoana palkansaajakeskusjärjestönä Suomesta. NSZZ Solidarnoscissa tiedetään hyvin, että Suomessa on pitkäaikaista kokemusta työmarkkinaneuvotteluista ja hyvistä työmarkkinasuhteista, toteaa SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen.

Hän näkee hankkeen oivallisena tilaisuutena saada ajankohtaista tietoa Puolan työelämästä ja syventää yhteyksiä maan ammattiyhdistysliikkeeseen.

Puolan neuvottelukulttuuri hakee vielä muotoaan

– Työntekijöiden osallisuutta edistetään yksinkertaisimmillaan sillä, että jokaiselle löytyy koulutusta ja töitä, sanoo hankkPirjo Väänäneneen toiseen seminaariin osallistunut SAK:n työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen.

­– Neuvottelukulttuuri työntekijöiden ja työnantajien välillä on Puolassa ihan toisissa kantimissa kuin Suomessa. Kerroimme heille raamisopimuksesta ja työurasopimuksesta, jotka ovat hienoja esimerkkejä neuvottelutuloksen aikaansaamisesta erittäin vaikeassa tilanteessa. Suomi toimi siis hankkeessa mallimaana, koska meillä puitesopimuksen sisältö on käytännössä ollut työmarkkinoiden arkea jo pitkään, Väänänen jatkaa.

Puolan vetämä hanke on nyt loppusuoralla, ja sen todelliset vaikutukset muissa osallistujamaissa nähdään lähitulevaisuudessa. Mukana ovat Suomen lisäksi olleet Liettua ja Bulgaria.