s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Opetusministerin esitys oppive…

Opetusministerin esitys oppivelvollisuusiän nostamisesta harkinnan arvoinen

Matti Huutola

– SAK:n mielestä opetusministeri Haataisen ajatus oppivelvollisuuden pidentämisestä on harkinnan arvoinen. Tosiasiallisesti kysymys on siitä, että jokainen nuori saisi osana peruskoulutustaan välttämättömät perustiedot ja -taidot työelämään siirtymistään varten. Pääasia on, että huolehditaan koko ikäluokan siirtymisestä toisen asteen koulutukseen, totesi SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola Rovaniemellä.

– Niille nuorille, joille omat tulevaisuuden suunnitelmat eivät vielä peruskoulun päättövaiheessa ole selkiytyneet, voisi hyvänä vaihtoehtona olla peruskoulun lisäopetus nykyistä tiiviimmässä yhteistyössä ammatillisen koulutuksen kanssa. Kymppiluokka ja työpajatoiminta voivat tarjota turvallisen väylän kypsyttää omaa ammatinvalintapäätöstä ja edesauttaa siirtymistä varsinaiseen ammatilliseen koulutukseen, Huutola totesi.

– Työelämässä ei ole nyt eikä tulevaisuudessa työpaikkoja, joihin nuori voisi mennä aloittamaan työuraansa ilman ammatillista koulutusta. Työtehtävät ja -välineet kehittyvät nopeasti ja vaativat ammattitaitoista työntekijäkuntaa, joka luo puolestaan edellytykset sille, että ala voi käyttää vaativampaa tekniikkaa hyväkseen. Työtehtävien korkea vaatimustaso edellyttää laaja-alaisia ammatillisia valmiuksia. Tästä syystä ammatillisten perustutkintojen kolmen vuoden kestosta on pidettävä kiinni, Huutola korosti.

Huutolan mukaan ammatillisen koulutuksen tarjonta on maassamme varsin hyvällä mallilla. Oppilaitosverkosto voi tarjota jokaiselle nuorelle koulutuspaikan kohtuullisen läheltä kotipaikkaa ja koulutuksen taso kestää kansainvälisen vertailun.

Matti Huutola, puh. 050 2781