Opettajat ja poliisit haluavat liittoon Yhdysvalloissa

Ammattiyhdistysliike on Yhdysvalloissa ahtaalla, ja jäsenmäärä pysyy matalana. Liiton jäsenyys tuo kuitenkin paremman palkan ja turvan.
03.02.2015 15:58
Ay-liikkeen mielenosoitus Wisconsissa vuonna 2011.

Ammattiliittojen jäsenmäärä kasvoi viime vuonna, mutta järjestäytymisaste laski aavistuksen verran. Vuoden 2014 lopussa 11,1 prosenttia maan palkansaajista oli järjestäytyneitä, edellisvuonna 11,3 prosenttia.

Kaikkiaan ammattiliittoihin kuului Yhdysvalloissa viime vuonna 14,6 miljoonaa työntekijää. Yhteismäärä nousi edellisvuodesta noin 50 000:lla.

Opettajat, poliisit ja palomiehet jäsentilastojen kärjessä

Yhdysvaltojen julkisten alojen työntekijöistä ammattiliittoihin kuuluu 35,7 prosenttia. Yksityisillä aloilla vastaava osuus on vain 6,6 prosenttia.

Ammattikunnista järjestäytyneimpiä ovat opettajat, poliisit ja palomiehet. Paikallishallinnon työntekijöistä kuuluu ammattiliittoon 42 prosenttia.

Yksityisen puolen parhaiten järjestäytyneitä aloja ovat vesi- ja sähköhuollon tapaiset laitokset, kuljetus- ja varastotyö sekä televiestintäala. Sen sijaan maatalouden, rahoituspalveluiden ja teknisten palvelujen työntekijät eivät juurikaan kuulu ammattiliittoon.

Osavaltioista eniten ammattiliittojen jäseniä löytyy New Yorkista, jossa asuvista työntekijöistä 24,6 prosenttia kuuluu liittoon. Perää pitää Pohjois-Carolina 1,9 prosentin järjestäytymisasteella.

Liiton jäsenillä paremmat palkat

Palkansaajien keskusjärjestön AFL-CIO:n puheenjohtaja Richard Trumka kertoo, että taloudellisen elpymisen myötä ihmiset etsiytyvät hyviin järjestäytyneisiin työpaikkoihin. Hän viittaa siihen, että ammattiliittoihin kuuluvat työntekijät ansaitsevat keskimäärin 853 euroa viikossa, järjestäytymättömät 671 euroa viikossa.

– Raportti vahvistaa sen, minkä olemme aina tienneet: liittoon kuuluminen tekee merkittävän eron ihmisen elämässä, tarjoaa paremman taloudellisen turvallisuuden ja auttaa heitä leimaamaan matkalippunsa keskiluokkaan, maan työministeri Thomas E. Perez toteaa.

Eri väestöryhmistä mustat ovat järjestäytyneimpiä. Heikoimmin liittoihin kuuluvat latinot, vaikka heillä liiton jäsenyys kasvattaa palkkaa enemmän kuin muilla ryhmillä.

Valtiollinen ammattiliittojen jäsenmäärän tilastointi aloitettiin Yhdysvalloissa vuonna 1983. Silloin liittoihin kuului joka viides palkansaaja.

Heikki Jokinen