s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset On vuokra-asuntojen rakentamis…

On vuokra-asuntojen rakentamisen aika

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen haluaa valtion seuraavaan lisätalousarvioon uuden rahoituspaketin

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalaisen mielestä nopeasti muuttunut talouden kuva edellyttää hallitukselta suhdannepoliittisesti oikea-aikaisia ja voimakkaita toimenpiteitä kasvun ja työllisyyden kasvun tukemiseksi.

– Kansainvälinen rahoituskriisi tulee vaikuttamaan myös Suomeen, ja se näyttää iskeneen nopeasti omistusasuntorakentamiseen. Uusia rakennushankkeita jäädytetään ja voimavaroja rakennusalalla vapautuu. Samaan aikaan kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tarve kasvaa edelleen ja niiden hinnat ovat kohtuuttomassa nousukiidossa, Ihalainen sanoo.

Hänen mukaansa hallitukselta tarvitaan jo seuraavaan lisätalousarvioon uudelleenmitoitettu rakentamisen rahoituspaketti, jolla pahenevaan vuokra-asuntopulaan voidaan vastata. Vuokra- ja asumisoikeuslainojen rahoitusehtoja tulee parantaa, jotta riittävä vuokra-asuntotuotanto saadaan käyntiin. Vuokra-asuntotuotannon vauhdittaminen on Ihalaisen mielestä keskeinen keino edistää työpaikkojen ja työntekijöiden kohtaamista.

– Hallituksen eilinen päätös esittää uutta lakia valtiontakauksesta vuokra-asuntojen rakentamislainoille on tervetullut alku vuokra-asuntotuotannon vauhdittamiselle. Tämä voisi mahdollistaa myös työsuhdeasuntotarjonnan kasvun.

Tänä vuonna päättyy myös useita perusrakenneinvestointeja, jotka osaltaan lisäävät vapautuvaa kapasiteettia. Uudenlaisessa suhdannetilanteessa jo päätettyjä uusia hankkeita on aikaistettava, ja perusväylänpidon (tiet ja radat) määrärahoja lisättävä. Tämän kaltaisilla toimenpiteillä tuetaan työllisyyttä ja rakennetaan perustaa talouden pidemmän aikavälin kasvulle.

– Sekä työllisyyden tukemiseksi että pidemmän aikavälin tarpeisiin on lisättävä kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakentamista kasvuseuduilla. Valtion tulisi kohdella eri asumismuotoja yhdenvertaisesti, Ihalainen toteaa.

Eduskunnan käsittelyssä olevan budjettiehdotuksen uusi vuokra-asuntotuotannon käynnistysavustus Helsingin seudulle on ongelman haastavuuteen nähden vaatimaton toimenpide. Sen toimivuutta tulee seurata ja järjestelmää tarpeen vaatiessa kehittää ja laajentaa. Myös kunnilta on vaadittava enemmän tahtoa ja aktiivisuutta vuokra-asuntojen ja niiden rakentamiseen sopivien tonttien tarjonnan lisäämiseksi.