Öljyä suonissa

Nesteen öljyjalostamo Porvoon Kilpilahdessa on Pohjoismaiden suurin petrokemiallinen teollisuusalue, jossa työskentelee tuhansia ihmisiä. Mikael Weckström kertoo työtahdin kiristyneen vuosien myötä.
16.06.2017 13:41 karhu admin
Uutiset Työelämä
Mikael Wecktröm työskentelee huoltotehtävissä. Työtahti on vuosien saatossa kiristynyt, hän kertoo.

Sami RyynänenPääluottamusmies Sami Ryynänen toivottaa meidät tervetulleeksi työhuoneeseensa. Öljynjalostamo on ollut Ryynäsen työpaikka jo yli 20 vuotta.

Pääluottamusmiehelle tilanne jalostamolla on haasteellinen, sillä alueella työskentelee kaikkiaan noin 2000 henkilöä. Oma lukunsa on tuotannon alasajo ja mittavat huoltotyöt viiden vuoden välein. Silloin tuotannossa on taukoa jopa kahdeksan viikkoa.

– Viime huoltoseisokin aikaan portista käveli sisään ja ulos noin 6300 henkeä, Sami Ryynänen sanoo.

Tavallaan jalostamolla työskennellään viiden vuoden sykleissä.

– Heti, kun yksi huoltoseisokki on saatu pois päiväjärjestyksestä, alkaa seuraavan valmistelut. Ne vaativat niin paljon työtä.

Seuraavaa huoltoseisokki on suunnitteilla vuodelle 2020.

Työnantaja kouluttaa henkilökuntaa ja kohtuullisen varma työpaikka jalostamolla houkuttelee alanvaihtajia. Neste haki hiljattain henkilöitä, jotka haluaisivat oppisopimuskoulutukseen jalostamolle. Yli 300 henkeä haki 25 työpaikkaa.

– Siellä oli hakijoita hovimestarista veiston opettajaan, Ryynänen kertoo.

Töihin tullaan kauempaakin

Otto NiinivirtaOtto Niinivirta kuuluu porukkaan, joka pitää toiminnassa tuotantolinjaa numero kolme. Porvoolaistuneella imatralaisella on kahdeksan vuotta takana Nesteellä. Monet käyvät töissä kaukaa.

– Yksi kaveri asuu Kokkolassa ja kulkee täällä töissä, Niinivirta sanoo.

Otto Niinivirta viettää vuoro-operaattorina suurimman osan työajastaan valvoen tuotantoprosessia. Työpäivä alkaa kenttäkierroksella putki- ja pumppuviidakossa, kuten Niinivirta asian ilmaisee. Työhön kuuluu näytteiden ottoa ja tuotantopäiväkirjan täyttämistä. Suurin osa työstä tehdään sisätiloissa näyttöjen äärellä.

– Pitää tuntea koko tuotantolinja, siinä on paljon opiskeltavaa. Kaikki operaattorit suorittavat operaattoritentin ennen kuin aloittavat kunnolla työt.

Kaikkiaan neljässä tuotantolinjassa valmistetaan raakaöljystä muun muassa bensiiniä, dieseliä, laiva- ja lentokonepolttoainetta ja voiteluöljyä. Valikoimasta löytyy yhteensä noin 150 tuotetta.

Kilpilahden jalostamo on niin sanottu complex-jalostamo, josta löytyy jatkojalostuslaitteita. Näitä tarvitaan ilmastoystävällisemmissä ratkaisuissa.

– Melko heikosta raaka-aineesta saadaan tehtyä hyvää tavaraa, Otto Niinivirta sanoo ylpeänä.

Ei korkeanpaikan kammoisille

Seuraavaksi lähdemme tutustumaan tuotantoalueeseen.

– Et kai kärsi korkeanpaikan kammosta, pääluottamusmies Sami Ryynänen kysyy astuessamme hissiin, joka vie meidät kymmenien metrien korkeuteen pumppu- ja putkiviidakon yläpuolelle.

Ylhäältä saa käsityksen kuinka suuresta alueesta on kyse. Alueelta löytyy tekojärvi ja rautatie. Satamastakin näkee vilauksen.

Maanpinnalla tapaamme Mikael Weckströmin, joka työskentelee huoltotehtävissä. Weckström aloitti työt Nesteellä 16 vuotta sitten ja viihtyy edelleen hyvin. Työtahti on koventunut ja nykyään menee ylitöiksi useammin kuin ennen.

– Ennen oli ehkä yksi suurempi remontti joka viides vuosi. Nykyään varmaan viisi vuodessa, Weckström sanoo.

Hän aloitti peltiseppänä, mutta työskentelee nykyään lähinnä CNC-sorvilla neljän hengen tiimissä.

– Sitä haluaa pitää kaikki sormet tallella ja olla erityisen huolellinen, vaikka kiirettä välillä pukkaakin, Weckström kommentoi työhön kuuluvia riskejä.

Raakaöljyä, kemiallisia prosesseja ja tuhansia työntekijöitä. Turvallisuusmääräysten pitää olla tiukat ja henkilöstön valmius toimia vaaratilanteissa huippukunnossa.

Alueella on oma palokunta, joka on erikoistunut palontorjuntaan teollisessa ympäristössä.

– Koko henkilökunta osallistuu pelastusharjoitukseen noin kerran vuodessa, Niinivirta sanoo.

Hallituksen suunnitelmat huolestuttavat

Pääluottamusmies Sami Ryynänen pitää Nestettä hyvänä työnantajana, jonka kanssa asiat enimmäkseen sujuvat hyvin. Ryynänen arvioi, että yli 90 prosenttia työntekijöistä kuuluu ammattiliittoon.

Neste on investoinut Kilpilahden jalostamoon ja panostanut sen kehittämiseen, mikä on varmasti vaikuttanut yrityksen hyvään tulokseen, vaikka maan talous on yskähdellyt. Ryynänen on käynyt kymmenen pääluottamusmiesvuoden aikana kahdet yt-neuvottelut, mutta tuotannosta ei ole irtisanottu yhtään työntekijää tuotannollisista ja taloudellista syistä.

– Maan hallitus tässä huolettaa enemmän kuin työnantaja, Sami Ryynänen sanoo.

Pääluottamusmiestä askarruttaa, mitä tapahtuisi, jos valtio luopuisi enemmistöomistuksestaan Nesteessä ja myisi osuuttaan ulkomaisille omistajille.

Johannes Waris