Oikea aika päivittää keskusjärjestötoiminta

On positiivinen, odottava fiilis. Uusi keskusjärjestö -hankkeen projektipäällikkö, yhteiskuntatieteiden tohtori Juha Heikkala on myönteisesti yllättynyt. Nyt on oikea hetki päivittää keskusjärjestötoiminta 2020-luvulle.
09.06.2015 07:36 karhu admin
Uusi keskusjärjestö -hankkeen projektipäällikkö Juha Heikkala on myönteisesti yllättynyt liittojen innostuneesta otteesta uuden keskusjärjestön perustamiseen.

Juha Heikkala sanoo uskovansa projektiin, koska se lähtee liitoista. On itsestä kiinni ja tavallaan meidän ratkaisu. On liittojen käsissä, millaisen keskusjärjestön ne rakentavat palvelemaan tulevaisuuden tarpeita.

Projektipäällikkö muistuttaa, että kansalaisjärjestöjen yhdistymiset lähtevät usein ulkopuolisten rahoittajien tarpeista. Uutta keskusjärjestöä luotaessa ei ole ulkopuolista rahoittajaa, joka kiristää kukkaron nyörejä. Heikkala korostaa, että liittojen tahto uudistaa keskusjärjestötoimintaa on avainasemassa. Kaikki lähtee liitoista itsestään.

Liitot määrittelevät sisällöt

− Ay-liikkeellä on mieletön traditio. Nyt on sopiva aika katsoa, mihin ollaan menossa ja miksi ollaan olemassa. Strategiaryhmä on tehnyt töitä tiiviisti, vahvasti sitoutuen ja innostuneesti, Juha Heikkala korostaa.

Heikkalan mukaan ensimmäinen strategiaversio on valmis ja liittojen kommentoitavana. Uusi keskusjärjestö haluaa olla vahva yhteiskunnallinen vaikuttaja ja sopija. Arvoiksi nousevat rohkeus ja reiluus.

Heikkala näkee projektipäällikön tehtävänsä hankkeen kätilönä. Hänen tehtävä on auttaa ponnistusta, sisällöt tulevat tekijöiltä. Heikkala pyrkii pitämään asiat raiteillaan ja huolehtii, että kaikki mahdolliset asiat saadaan ratkaistuksi ajallaan.

− Rakenteet voidaan muuttaa nopeastikin, mutta kulttuurit ja tavat tehdä töitä muuttuvat hitaasti. Näitä asioita voidaan kehittää matkan varrella uuden keskusjärjestön perustamisen jälkeenkin.

− Yritän pitää maalin näkyvissä. Olennaista on näky innostavasta tulevaisuudesta, johon edetään pala kerrallaan. Tämä on huikea mahdollisuus uudistumiseen, Juha Heikkala muistuttaa.

Nopea vauhti vain hyväksi

Projektipäällikkö Juha Heikkalalla on kokemusta kansalaisjärjestöjen rakentelusta. Hän on paneutunut aiheeseen niin tutkijana kuin toteuttajanakin.

Heikkala toimi samaan tapaan kätilönä, kun kolme urheilujärjestöä lopetettiin ja syntyi uusi järjestö Valo. Se prosessi eteni nopeasti. Selvityspäätöksestä jo puolen vuoden kuluttua perustettiin uusi järjestö. Toki kaikkia asioita ei tarvitse ratkaista ennen järjestön perustamista, vaan uusi järjestökin voi ratkoa eri asioiden hoitoa.

Uuden keskusjärjestön valmistelun on suunniteltu etenevän nopeasti. Strategian jälkeen eri työryhmät ryhtyvät suunnittelemaan sisältöjä. Joskus loka−marraskuussa keskusjärjestön kehikko alkaa muotoutua. Sitten on liittojen aika käsitellä asiaa.

− Jos kaikki etenee ajatellusti, niin ensi toukokuussa allekirjoitetaan aiesopimus ja kesäkuussa 2016 perustetaan uusi keskusjärjestö, joka aloittaisi toimintansa vuoden 2017 alusta.

− Silloin toivon voivani lopettaa hyvillä mielin projektipäällikön tehtävässä, Heikkala toteaa.

Aino Pietarinen

www.uusikeskusjärjestö.fi