Nyt etsitään kilpailukyvylle tukea liikenteestä ja viestinnästä

SAK:n entinen puheenjohtaja Lauri Lyly on nimetty yhdeksi selvityshenkilöksi luomaan tulevaisuuden liikenne- ja viestintäjärjestelmää. Muut selvityshenkilöt ovat entinen pääministeri Esko Aho ja Pivot5 Oy:n hallituksen puheenjohtaja Inka Mero.
05.09.2016 13:38
SAK:n entinen puheenjohtaja Lauri Lyly.

Liikenne- ja viestintäministeriön selvitysryhmän tehtävänä on pohtia, miten liikenne- ja viestintäjärjestelmää kehittämällä tuetaan Suomen hyvinvointia, kilpailukykyä ja kansantaloutta. Työryhmän työn on määrä valmistua ensi vuoden huhtikuun loppuun mennessä.

– Suomi on erottunut muista Pohjoismaista siinä, ettei sillä ole pitkän aikavälin liikennehankkeiden investointiohjelmaa tai ylipäätään infravisiota. Siksi selvitysryhmän asettamisesta liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ansaitsee ison kiitoksen, sanoo SAK:n liikennepolitiikasta vastaava asiantuntija Sauli Hievanen.

SAK on käynnistänyt kesäkuussa yhdessä useiden muiden järjestöjen kanssa Liikenneinfrastruktuuri2040 tutkimuksen. Tutkimuksen laatii Teknologian tutkimuskeskus VTT ja infra-alan suurin kouluttaja Tampereen Ammattikorkeakoulu TAMK.

SAK:n lisäksi tutkimusta rahoittavat Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Rakennusteollisuus RT, Kuntaliitto, Liikennevirasto, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ja Toimihenkilökeskusjärjestö STTK.

SAK: näkemys liikennevision tarpeellisuudesta.