Norjan öljytyöläiset puolustavat saavuttamiaan eläke-etuja

Norjan öljyteollisuuden ammattiliitot eivät hyväksy työministeri Hanne Bjurstrømin päätöstä kieltää porauslauttojen henkilöstön lakko ja työnantajien suunnittelema työsulku. Ministeri teki ratkaisunsa tiistaina juuri ennen työnantajien julistaman työsulun alkua.
10.07.2012 12:21
JUHANI ARTTO
Työntekijä porauslautalla.

Työsulku olisi laajentanut työtaistelun kaikille kiinteille porauslautoille. Ennen lakkokieltoa eräiden porauslauttojen työläiset ja toimihenkilöt olivat olleet lakossa kolmatta viikkoa.

Kiista koskee eläke-etuja. Työnantajat pyrkivät lopettamaan mahdollisuuden siirtyä täydelle eläkkeelle 62-vuotiaana. Se on ollut voimassa vuonna 1998 tehdyn erillissopimuksen perusteella. Öljytyöläisten ammattiliiton Industri Energin puheenjohtaja Leif Sande kummeksuu työnantajien asennetta, sillä vuoden 1998 sopimuksen jatkaminen ei maksaisi yrityksille kruunuakaan. Liitto on ehdottanut, että varhaiselle täyseläkkeelle siirtyminen rahoitettaisiin ay-järjestöjen omistaman rahaston varoilla.

Norjan porauslauttojen henkilöstön työtaistelu on synnyttänyt liike-elämää tukevassa mediassa Norjassa ja useassa muussa maassa - Suomessakin - työntekijöiden työehtojen vääristelykampanjan. Siinä liioitellaan työntekijöiden tuloja ja väitetään, että työajat ovat erityisen lyhyitä.

Industri Energin mukaan henkilöstölle, johon sovelletaan porauslauttasopimusta, maksetaan palkkaa keskimäärin 390 000 Norjan kruunua vuodessa. Se tekee noin 4 330 euroa kuukaudessa. Porauslauttakorvaus tekee keskimäärin 187 000 kruunua vuodessa eli noin 2 080 euroa kuukaudessa. Yö- ja pyhätyökorvaukset nostavat keskiansiota 33 000 kruunulla vuodessa (370 euroa kuukaudessa).

Porauslautoilla normaalipituinen vuosityöaika on yhtä pitkä kuin teollisuuden vuorotyöläisillä. Porauslautalla työntekijällä tekee kahdessa viikossa joka vuorokausi 12-tuntisen työpäivän lukuun ottamatta kahta vapaapäivää. Sen jälkeen seuraa neljä viikkoa vapaata. Työviikkoina työntekijä viettää vapaa-aikansa porauslautalla.

Porauslauttasopimusta sovelletaan yli 7 000 työntekijään ja toimihenkilöön. Henkilöstön puolesta sopimuksen allekirjoittajia ovat ammattiliitot Industri Energi, SAFE ja Lederne.