Norjan LO ja työväenpuolue yhdessä työttömyyttä vastaan

06.03.2003 15:17
Norjan LO ja työväenpuolue yhdessä työttömyyttä vastaan

Työttömyys on pahentunut Norjassa nopeasti. Helmikuun lopulla työttömänä oli virallisen tilaston mukaan 105 000 henkeä. Heistä 13 000 oli tilapäisesti työllistettynä valtion työllistämistoimilla. Kokonaan työtä vailla olevien osuus oli 3,9 prosenttia työvoimasta. Työttömien määrä on noussut 60 prosenttia syksystä 2001.

Jos maailmantalouden heikko suhdanne jatkuu, työttömien määrä voi tänä vuonna nousta vielä 40 000:lla, Norjan työväenliikkeen asiantuntijat arvioivat.

Ammatillinen keskusjärjestö LO (www.lo.no) ja oppositiossa oleva työväenpuolue julkistivat eilen uuden asiakirjan, joka pohjustaa niiden yhteistä kamppailua työttömyyttä vastaan. Vaihtoehto-ohjelma alkaa korkotason ja kruunun vaihtokurssin alentamisen vaatimuksella. Valtion budjettipolitiikka ja tulopolitiikka tarjoavat keinoja, joilla taloutta voidaan ohjata korkojen alentamisen ja kruunun halventamisen suuntaan, järjestöt toteavat.

Palkkapolitiikka tulee mitoittaa tärkeimpien kauppakumppanien työvoimakustannusten kehityksen mukaan. LO ja työväenpuolue esittävät korkeimpien palkkojen jäädyttämistä vuoden loppuun asti ja pidättymistä johtajien lisäbonuksista ja optioista 2003.

Valtion on tuettava uusien työpaikkojen ja yritysten perustamista lisäämällä koulutuksen ja tutkimuksen määrärahoja. Julkisia työllistämisohjelmia on laajennettava erityisesti pitkäaikaistyöttömien, nuorten sekä maahanmuuttajien työllistämiseksi. Nuorille, jotka ovat 20-24-vuotiaita, on taattava työpaikka, koulutuspaikka tai osallisuus työllistämistoimiin.

LO on puheenjohtaja Gerd-Liv Vallasin mukaan tänä keväänä valmis maltillisiin tuloratkaisuihin, jos myös ylempien tuloryhmien edustajat pysyvät kohtuudessa. Vallas sanoo, että joka tapauksessa painopisteenä on oltava alimpien palkkojen solidaarinen korottaminen.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut