Norjan LO haluaa taitelijat mukaan keskusjärjestöön

Norjan ammatillinen keskusjärjestö LO haluaa parantaa taide- ja kulttuurialoilla työskentelevien toimeentuloa.
25.11.2015 10:17
Renee Rasmussen

LO harkitsee oman LO kultur -ryhmän perustamista järjestön sisälle, raportoi Klassekampen-sanomalehti. Mikäli kaikki kulttuurin ja taiteen alan ammattiliitot liittyisivät, se toisi järjestöön 15 uutta liittoa ja 12 000 uutta jäsentä. Näin nämä usein pienet liitot saisivat taakseen keskusjärjestön tuen neuvotteluissa sekä asiantuntevaa juridista apua.

- Lisäksi mahdollisissa konflikteissa työnantajan kanssa 900 000 LO:n jäsentä tukisi heitä. Tätä ei pidä aliarvioida, LO:n kulttuuriasioiden vastaava Renee Rasmussen sanoo.

- Moni taitelija on aiempaa heikommassa asemassa työmarkkinoilla palkan, oikeuksien, työajan, vakuutusten ja lisien suhteen.

Samaan aikaan työnantajat ovat lisänneet taloudellista ja juridista voimaansa vahvistamalla omia järjestöjään.

Norjan silloinen vasemmistohallitus antoi vuonna 2004 Kulturløftetin, kulttuurilupauksen. Se nosti useilla aloilla kulttuurin ja taiteen julkista tukea.

- Kulturløftet toi enemmän ihmisiä kulttuurin alalle ilman, että työehdot paranivat. Alan tulot ovat polkeneet pitkään paikoillaan.

Toinen taitelijoiden ajankohtainen pulma on digitalisaatio.

- Se iskee taitelijoihin lujaa. Tekijänoikeuslaki ei ole ajan tasalla ja taitelijoihin kohdistuu suuri paine. Tekijöiden mahdollisuudet kohdata digitalisaatio ovat heikot. Siinä haluaisimme auttaa, Rasmussen sanoo.

Itsensä työllistävien asemaa parannettava

Itsensä työllistävien oikeudet ovat myös tärkeä asia LO:lle.

- Heidän määränsä on räjähtänyt viime aikoina, ja moni on itsensä työllistävä vastoin tahtoaan.

LO on päättänyt perustaa työryhmän selvittämään itsensä työllistävien tarpeita. Jos taiteilija- ja kulttuurijärjestöjä liittyy LO:hon riittävästi, toimii LO kultur vastaavanlaisena kattojärjestönä kuin LO:n lentoliikenteen ja insinöörien ryhmät, sanoo Rasmussen.

- Kutsumme kaikki halukkaat liittymään mukaan. Yhdessä olemme vahvempia.

Heikki Jokinen/Vapaa toimittaja