Norjan kaupat suljettu sunnuntaisin

Valtaosa kaupoista on Norjassa kiinni sunnuntaisin ja myös pysyvät kiinni. Sekä ay-liike että isot kauppaketjut vastustavat sunnuntaiaukioloja. Jos tästä huolimatta siirrytään kohti kauppojen vapaampaa aukioloa, LO vaatii, että niin tehdään vain työpaikoilla, joilla pääluottamusmies hyväksyy sunnuntaityön.
01.08.2013 09:00 karhu admin
Kaupan alan Handel og Kontor -ammattiliittoa Norjan LO:n kokouksessa edustanut vahtimestari John Thomas Suhr ehdotti, että LO ottaa etäisyyttä kauppojen sunnuntaiaukioloon. Ehdotus sai edustajakokouksen yksimielisen kannatuksen.

Norjassa ei ole itsestään selvää, että kaupassa voi asioida sunnuntaisin. Toistaiseksi vain pienimmät, alle sadan neliön ruokakaupat saavat pitää ovensa auki sunnuntaisin. Monessa maassa kauppojen aukiolo on vapautettu, mutta Norjassa on valittu toinen tie.

Hallitusvastuuta kantava työväenpuolue päätti hiljattain, että kauppojen aukioloajat otetaan tarkasteluun, mutta asiassa edetään yhteisymmärryksessä työmarkkinaosapuolten kanssa. Ammatillinen keskusjärjestö LO lähetti kuitenkin selkeän viestin toukokuun alun edustajakokouksestaan – kaupat saavat pitää ovensa avoinna iltaisin ja sunnuntaisin vain, jos paikallinen luottamusmies hyväksyy asian. Ihan konkreettisesti tämä tarkoittaa, että LO vaatii samojen sääntöjen soveltamista kaupan alalla kuin muillakin aloilla. Arkisin takaraja on kello 21 ja lauantaisin kello 18.

? Ei pidä olla niin, että tarvitsemme välttämättä sunnuntailisiä selviytyäksemme taloudellisesti. Vaadimme, että kaikki ovat lain edessä samanarvoisia. Palkan pitää olla sellainen, että sillä tulee toimeen, ja työajan sellainen, että sen kanssa pärjää, sanoi kokousedustaja John Thomas Suhr, joka oli edustajakokouksen yksimielisesti hyväksymän ehdotuksen takana.

Sunnuntaiaukiololla laajat vaikutukset

John Thomas Suhr työskentelee vahtimestarina kirjakauppaketjussa ja osallistui edustajakokoukseen kaupan työntekijöitä edustavan Handel og Kontor –liiton edustajana. Hän korosti, että kauppojen sunnuntaiaukiolo ei kosketa pelkästään kaupan työntekijöitä vaan myös vartijoita, siivoojia, tukkukaupan työntekijöitä, kuljetustyöläisiä ja niin edelleen.

? Sunnuntaiaukiolo vaikuttaa siihen kollektiiviseen vapaa-aikaan, jota käytämme urheilun, kulttuurin ja perheen parissa, mutta myös siihen vapaa-aikaan jota tarvitsemme vapaaehtoistoimintaan järjestöissä, politiikassa ja etenkin ay-liikkeessä, John Thomas Suhr totesi edustajakokouksen puhujapöntöstä.

Hän arvioi, että LO:n edustajakokouksella on vaikutusvaltaa politiikassa, etenkin kun suurkäräjillä on punavihreä enemmistö ainakin seuraaviin, syyskuussa pidettäviin vaaleihin asti.

? Poliitikot kuuntelevat meitä.

Myös yritykset ovat, mielenkiintoista kyllä, viestittäneet vastustavansa ruokakauppojen sunnuntaiaukioloa. Johtaja Thomas Angell työnantajajärjestö Virkestä myöntää, että kolme suurinta kauppaketjua, NorgesGruppen, REMA ja Ica eivät ole kiinnostuneita aukioloaikojen laajentamisesta.

? Kaupanala ei Norjassa mitenkään yleisesti vaadi sunnuntaiaukioloa. Päivittäistavarakaupan alalla ollaan suurin piirtein tyytyväisiä nykyiseen säännöstöön. Se on ollut voimassa 11 vuotta, ja monet ovat sitä mieltä että se on kohdillaan. Mutta mielipiteet alalla jakautuvat ja siksi Virkellä ei ole kantaa asiaan, sanoo Thomas Angell.

Alan logiikka on yksinkertainen – ihmiset eivät osta elintarvikkeita yhtään enempää vaikka kaupat olisivat auki yhden päivän lisää viikossa. Palkkakustannukset kyllä nousisivat. Jos sunnuntaiaukiolo tulee, elintarvikkeiden hinnat tulevat nousemaan, kauppaketjut tähdentävät.

Jonny Smeds