Norjan hallitus määräsi öljytyöläiset lopettamaan lakkonsa

28.06.2004 13:58
Oljearbeidernes Fellessammenslutning, OFS

Norjan hallitus lopetti perjantaina öljytyöläisten lakon sen kahdeksantena päivänä. Ammattiliitto OFS pitää hallituksen ratkaisua ay-oikeuksien vaarallisena rajoittamisena.

Ellei hallitus olisi siirtänyt kiistaa pakkosovitteluun, konflikti olisi kärjistynyt ja keskeyttänyt lähes kaiken öljyn- ja kaasuntuotannon. Työnantajien järjestö OLF oli jo ilmoittanut työsulusta ja ammattiliitto OFS oli valmis laajentamaan lakkoa.

OFS ajoi lakolla uudistuksia, jotka olisivat parantaneet eläkeläisten ja määräaikaisten työntekijöiden oikeuksia. Tiukkasanaisessa arvostelussaan OFS:n johtaja Terje Nustad muistuttaa, että hallitus sekaantui nyt 11. kerran OFS:n työtaisteluun ja että Kansainvälinen työjärjestö ILO on esittänyt Norjalle useita huomautuksia ay-oikeuksien rajoittamisesta.

Nustad korostaa, että Norjan maine ei riipu yksin sen öljy- ja kaasutoimitusten luotettavuudesta, vaan myös hallituksen suhtautumisesta ay-oikeuksiin.

Ammattiliitto OFS on ammatillisen keskusjärjestön YS:n jäsen.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolella toimittanut Juhani Artto, juhani.artto@kaapeli.fi