s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Niinistö vaarantaa hallituksen…

Niinistö vaarantaa hallituksen maineen sopijaosapuolena

SAK:n apulaisosastopäällikkö Matti Viialainen valtiovarainministerin budjettiesityksestä:

Valtiovarainministeri Sauli Niinistö tuo uudelleen viime kesänä jo kertaalleen torjutut esitykset työttömyysturvan porrastamisesta, osa-aikaeläkkeiden heikentämisestä ja ns. työttömyysputken katkaisemisesta koko hallituksen yhteiseen budjettiriiheen. Lisäksi hän esittää lakisääteisen kytkennän purkamista ansiosidonnaisen työttömyysturvan ja peruspäivärahan välillä.

Esitykset merkitsisivät toteutuessaan palkansaajien vakuutusperusteisen työttömyys- ja eläketurvan uusia leikkauksia. Niinistö vaarantaa esityksillään myös hallituksen maineen sopijaosapuolena, sillä työttömyyspäivärahan ansio-osan korottamisesta 45 %:iin on sovittu viime syksyn laajassa tuloratkaisussa, jossa hallitus oli yhtenä osapuolena. Myös esitys ansiosidonnaisen työttömyysturvan ja peruspäivärahan sekä työmarkkinatuen välisen kytköksen purkamisesta tarkoittaa hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen välisen työttömyysturvan rahoitusperiaatteita koskevan sopimuksen rikkomista.

Mikäli esimerkiksi ansiosidonnainen työttömyyspäivärahan saanti porrastetaan niin, että ensimmäiseltä sadalta päivältä päivärahan ansio-osan määrä olisi 50 % päiväpalkan ja perusosan erotuksesta ja sen jälkeiseltä neljältä sadalta päivältä vain 40 %, menettäisi SAK:lainen noin 11 000 mk kuukaudessa ansaitseva pitkäaikaistyöttömäksi joutuva työntekijä noin 5400 mk työttömyyskorvausta koko 500 päivän työttömyysaikana verrattuna siihen ratkaisuun, josta tulopoliittisessa sopimuksessa on sovittu. Kyseessä olisi täysin kohtuuton uusi leikkaus työttömien toimeentuloturvaan.

Niinistönkin olisi aika tunnustaa ja huomata, että ansioturvan maksavat työnantajat ja työntekijät itse omilla vakuutusmaksuillaan ja valtiovalta huolehtii vain peruspäivärahaa vastaavasta osuudesta. Siksi ansiosidonnaisen työttömyysturvan tasosta sopiminen on ensi sijassa työmarkkinaosapuolten asia. Sama koskee työ- ja osa-aika- sekä työttömyyseläkkeitä.

Varsinaisessa budjettiriihessä torjuttava työttömyys- ja eläketurvan uudet leikkaukset

Suomi nostettiin lamasta hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen hyvällä yhteistyöllä ja kolmen tulopoliittisen kokonaisratkaisun avulla. Olisi suorastaan edesvastuutonta rikkoa tämä yhteistyö ja syntynyt luottamus nyt kun olemme menossa kohti vaikeampia aikoja ja hidastuvaa kasvua.

Voimassaolevaan tuloratkaisuun sisältyy mahdollisuus sopia yhteisistä taloustoimista elokuussa 2002. Siksi tarvitaan pikemminkin yhteistyöilmapiirin vahvistamista hallituksen puolelta kuin sen rikkomista yksipuolisilla välistävedoilla.

Työttömyys- ja eläketurvaan liittyvät asiat ovat parhaillaan kolmikantaisen valmistelun kohteena tulopoliittisen sopimuksen mukaisissa työryhmissä. Toivon ja uskon, että koko hallituksen budjettiriihi antaa työryhmille työrauhan ja valtiovarainministerin yksipuoliset ehdotukset jäävät vain joka kesä toistuviksi koepalloiksi.

Apulaisosastopäällikkö Matti Viialainen, puh. 040 760 6250