Neuvottelut yli maanosien rajojen toivat oikeutta thaimaalaisille korujen valmistajille

03.12.2001 13:09

Kansainvälisen Almond-koruyhtiön thaimaalaisten työntekijöiden pitkä oikeuskamppailu päättyi sopimukseen joulukuun 2. päivänä. Vuosi sitten Almondin paikallinen johto Thaimaassa erotti 40 työläistä sen jälkeen, kun he olivat järjestäytyneet ammatillisesti.

Neuvottelut erotettujen oikeuksista alkoivat äskettäin uudestaan muun muassa jalokivien parissa työskentelevien ay-järjestöjä kansainvälisesti edustavan ay-federaation ICEM:n uhattua Almondia maailmanlaajuisella painostuskampanjalla.

Ennen sopimuksen syntyä ICEM, thaimaalaisten ay-järjestö sekä Almondin omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Jonathan Mandelbaum neuvottelivat Brysselistä, Bangkokista ja New Yorkista käsin. Syntyneellä sopimuksella Almond tunnustaa thaimaalaisten työläistensä ay-oikeudet, ottaa erottamansa työntekijät takaisin töihin ja maksaa heille tuntuvan korvauksen ansionmenetyksestä.

ICEM:n pääsihteeri Fred Higgs iloitsee sopimuksesta, joka hänen mukaansa perustuu ennen muuta thaimaalaisten päättäväisyyteen puolustaa oikeuksiaan. Higgs pitää lopputulosta merkittävänä myös sen vuoksi, että yli maanosien rajojen käydyt neuvottelut ovat uutta työsuhteiden hoidossa.