s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Neuvottelut sosiaalipaketista …

Neuvottelut sosiaalipaketista loppusuoralla

Sosiaalipakettia koskevia neuvotteluja on jatkettu molemmissa työryhmissä. Työttömyysturvan uudistamista pohtiva Toiviaisen työryhmä kokoontui tänään klo 15. Neuvottelut ovat tältä illalta päättyneet ja niitä jatketaan huomisaamuna. Neuvotteluja on käyty hyvässä ilmapiirissä ja asioiden suhteen on tapahtunut edistymistä.

SAK:n keskeinen tavoite työttömyysturvauudistuksessa on työssäoloehdon palauttaminen takaisin kuuteen kuukauteen. SAK vaatii myös, että yhdistelmätuki kartuttaisi jatkossa työttömyysturvaa ja soviteltuun päivärahaan tehtäisiin pätkätöiden vastaanottamista helpottavia ratkaisuja.

Myös Kari Puron vetämä eläketyöryhmä on tänään jatkanut neuvotteluja klo 18 alkaen. Tauon jälkeen neuvottelut jatkuvat edelleen tänä iltana ja niitä on varauduttu jatkamaan myös maanantaiaamuna.

Työttömyysturvan ja eläkejärjestelmän uudistamisen lisäksi on osana sosiaalipakettia valmisteltu työelämän kehittämistä ja työllisyyttä edistäviä toimenpiteitä. Kansliapäällikkö Markku Wallin on valmistellut työssä jaksamiseen ja kuntoutukseen liittyviä, erityisesti ikääntyvien työllisyyttä edistäviä toimia. Pääministeri Paavo Lipponen puolestaan otti jo loppuviikolla esille tarpeen lisätä työllisuuden hoitoon suunnattuja rahoja vielä tämän vuoden aikana.