Neuvottelemalla paras ratkaisu

Postin käsittelyn ja kuljetuksen valtakunnallinen, noin 4 000 PAU:laisen pääluottamusmies Jarmo Niemi uskoo neuvottelun voimaan.
16.02.2016 07:20 karhu admin
Valtakunnalliselle pääluottamusmiehelle asiat tulevat ratkaistavaksi vasta sitten kun niitä ei ole työpaikoilla saatu ratkaistuksi, toteaa Jarmo Niemi.

”Itse harvemmin ratkon työpaikkatason erimielisyyksiä. Ne tulevat minulle, jos niitä ei ole saatu ratkottua aluetasolla.

Erimielisyyksissä pääsääntöisesti noudatetaan työehtosopimuksen mukaista järjestystä, jolloin asia käydään ensin läpi työpaikan luottamusmiehen ja työantajan edustajan kanssa. Mikäli asia ei ratkea, niin alueellinen pääluottamusmies ja työantajan edustaja neuvottelevat asiasta. Jos vieläkään ei saada ratkaisua, niin asia minulle valtakunnalliselle pääluottamusmiehelle ja yleensä työsuhdeyksikköön lakimiehen väliseen neuvonpitoon. Usein asiat saadaan tässä vaiheessa sovittua, mikäli ei, niin siirtyy asia liittojen väliseen neuvonpitoon ja sieltä tarvittaessa eri oikeusasteisiin.

Olen käynyt satoja erimielisyysneuvotteluja työnantajan kanssa, yksistään uuteen palkkajärjestelmään siirryttäessä erimielisyyksiä oli yli 800.

Kuten tiedetään, työehtosopimukset eivät yleensä ole kovin helppolukuisia. Meille viestinvälitys ja logistiikka-alan tessiin tuli vuonna 2010 vuosilomalisään oikeuttavaksi palkanlajiksi sijaisuuslisä.

Viisi vuotta myöhemmin eräs luottamusmies huomasi, että sijaisuuslisää ei ole huomioitu vuosilomalisää laskettaessa eräillä työntekijöillä ja otti yhteyttä alueelliseen pääluottamusmieheen. Asiaa selviteltiin mm. palkanlaskennasta, josta saatiin vastaus, ettei työehtosopimusneuvotteluissa 2010 tehdystä lisäyksestä ko. henkilöryhmän osalta ollut koskaan tullut heille tietoa, muiden työntekijäryhmien osalta kylläkin.

Tästä asiasta ei koskaan tehty virallista erimielisyyspöytäkirjaa, sillä otin asian heti hoitaakseni. Selvittelimme asiaa työsuhdeyksikön kanssa muutamissa neuvotteluissa ja oltiin yhtä mieltä siitä, että virhe on tapahtunut ja se korjataan.

Päädyimme siihen, että työntekijöiden osalta tehdään laskelmat takautuvasti vuoden 2010 loppupuolelta vuoteen 2015 asti ja laskelmat laitetaan palkkahallintoon tarkastukseen, jonka jälkeen työntekijöille maksetaan takamaksuina viisi vuotta palkasta puuttuneet summat. Tällä hetkellä laskelmat ovat tarkastuksessa ja odottavat maksatusta.

Nyt tieto on palkkahallinnossa ja jatkossa sijaisuuslisän vaikutus vuosilomalisään huomioidaan automaattisesti kaikilla työntekijöillä.”