Neljällä liitolla yhteinen koulutiedottaja

Neljä SAK:laista liittoa on palkannut yhteisen projektityöntekijän, Juha Jumiskon, toteuttamaan ja kehittämään liittojen koulu- ja työmarkkinatiedotusta. Projektissa ovat mukana Sähköliitto, Puuliitto, Paperiliitto ja Teollisuusalojen ammattiliitto TEAM.
21.02.2012 12:00 karhu admin

– Yksittäisen liiton resurssit ovat rajalliset. Nyt pystyimme palkkaamaan yhden yhteisen työntekijän joka keskittyy pelkästään koulu- ja työmarkkinatiedottamiseen, kertoo Sähköliiton järjestö- ja koulutuspäällikkö Reijo Salmi.

Salmen mukaan toisen asteen oppilaitoksissa aloittaa vuosittain 12 000 opiskelijaa, joiden ammattiliitto on joku neljästä projektissa mukana olevasta liitosta. Näistä nuorista noin kolmasosa liittyy liiton oppilasjäseneksi. Tavoitteena on tehostaa toimintaa laatimalla muun muassa oppilaitoskohtaiset suunnitelmat työmarkkinatiedotuksen ja jäsenhankinnan toteuttamisesta.

Juha Jumisko on neljän liiton yhteinen koultiedottaja.Juha Jumisko kartoittaa ensi töikseen oppilaitoskentän ”mustat aukot” eli oppilaitokset, joihin liitoilla ei ole kontaktia tai joissa käydään vain harvoin. Tärkeä tehtävä on myös koordinoida ja tehostaa liittojen vapaaehtoispohjalta toimivien työmarkkinatiedottajien työtä ja hankkia uusia työmarkkinatiedottajia liitoille. Jumisko kiertää jatkossa myös itse oppilaitoksissa.

Reijo Salmen mukaan tärkeä osa koulutiedottajan työtä on tehdä liittoa tutuksi oppilasjäsenille ja sitouttaa heitä liittoon. Näin jäsenyys säilyy varmemmin myös, kun nuori valmistuu ja siirtyy työelämään.

Juha Jumisko aloitti tehtävässä helmikuun alussa. Projekti on määräaikainen ja se päättyy toukokuun lopussa 2013.

Pirjo Pajunen