Näyttelijät vakoilevat työpaikoilla

Ranskalaisyritykset ovat alkaneet varautua myös ”sosiaalisiin riskeihin” eli työntekijöiden kritiikkiin ja ay-aktivismiin. Ranskan Ikean viime vuotinen vakoiluskandaali toi päivänvaloon muitakin henkilöstönsä erityistarkkailuun syyllistyneitä yrityksiä.
13.01.2015 12:00 karhu admin
Vanhusten lääkäripalveluja tarjoava Orpea-Clinea palkkasi kolme näyttelijää vakoilemaan päätoimisesti työtovereitaan.

Henkilöstöä tarkkailevista yrityksistä tunnetuimpia ovat Disneyland Paris ja saksalainen Lidl. Vanhusten lääkäripalveluja tarjoava Orpea-Clinea pisti paremmaksi ja palkkasi kolme näyttelijää vakoilemaan päätoimisesti työtovereitaan.

Siivoojaa, vastaanottovirkailijaa ja ambulanssin apumiestä näytelleet vakoojat ”ystävystyivät” työtovereihinsa ja raportoivat näiden mielipiteistä ja ammattiyhdistysaktiivisuudesta kirjallisesti yhtiön henkilöstöosastolle vuoden ajan. Ranskan ammattiliittojen keskusjärjestö CGT nosti Orpea-Clineaa vastaan kanteen henkilöstön systemaattisesta vakoilusta. Asiaa käsitellään parhaillaan oikeudessa.

− Sosiaalisen riskienhallinnan varjolla Orpea-Clinea rakensi suoraan ammattiyhdistystoimintaa vastaan suunnatun vakoilukoneiston. Tämä ylilyönti kertoo yrityksen halusta kontrolloida aivan kaikkea keinoja kaihtamatta, toteaa CGT:n lakimies Sofiane Hakiki. Hänen mukaansa vakoojien viikkoraporteissa käsitellään muitakin työntekijöiden yksityisasioita, jotka eivät lainkaan kuulu työnantajalle ja rikkovat pahasti yksityisyyden suojaa.

Ystävystymiskulut korvattiin

Orpea-Clinean eri toimipisteissä työskennelleet näyttelijät Bastien, Fabien et Guillaume olivat epäilyjen hälventämiseksi kukin normaalissa työsuhteessa. Lisäksi heidät lähettänyt turvallisuuspalveluihin erikoistunut yhtiö GSG laskutti Orpea-Clinealta vakoilutoiminnasta 12 500 euroa kuukaudessa per näyttelijä. Myös työtovereiden ystävystymiseen tähtäävät kulut kuten vakoojan kotona tarjottu illallinen korvattiin turvapalveluyrityksen kassasta.

Näyttelijät panivat parastaan koko rahan edestä ja yksi heistä oli roolissaan niin vakuuttava, että hänet valittiin jopa luottamusmieheksi. Huijauksen tultua päivänvaloon sen kohteeksi joutuneiden työtovereiden henkinen terveys on kovilla. Uusia työtovereita tullaan vastaisuudessa kyräilemään entistä pitempään.

Orpea-Clinea puolustelee toimintaansa ja väittää halunneensa vain selvittää työoloja ja ilmapiiriä. Myös riskienhallintayritys GSG korostaa laatineensa vakoojilleen eettisen ohjeiston. Vastikään alkaneesta oikeudenkäynnistä uhkaa tulla pitkä ja mielenkiintoinen.

Virpi Latva, Pariisi