s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Näkemyserot työelämätyöryhmäss…

Näkemyserot työelämätyöryhmässä suuria

Kuva: Ville Juurikkala

Työmarkkinajohtajien kuusikko on jatkanut keskusteluaan ostovoimakysymyksestä puuttumatta kuitenkaan vielä korotustasoihin. Keskustelua on käyty palkkaratkaisun rakenteesta sekä mm. korotusten siirtämisestä ohjepalkkoihin. SAK on pitänyt tärkeänä, että korotukset pystytään siirtämään ohjepalkkoihin, jotka määrittävät sen, minkä tasoista palkkaa tehtävästä vähintään, esimerkiksi uudelle työntekijälle, maksetaan.

Työelämätyöryhmässä kuilu osapuolten näkemysten välillä on suuri, eikä työryhmässä käsittelyssä olevissa asioissa eilen edetty. Työnantajilta odotetaan tänään vastauksia palkansaajien esittämiin ulkomaalaisten työehtojen valvontaan sekä työntekijöiden muutosturvallisuuden parantamiseen liittyviin tavoitteisiin. SAK:han ei tavoittele perinteistä irtisanomisrahaa vaan mallia, jossa irtisanomisuhkatilanteessa työntekijälle laadittaisiin työnantajan, luottamusmiehen, työntekijän ja työvoimaviranomaisten yhteistyönä henkilökohtainen sosiaalisuunnitelma. Sosiaalisuunnitelmasta aiheutuvia kustannuksia kattaisi ns. muutosturvaraha, joka maksettaisiin viimekädessä suoraan työntekijälle, jos työnantaja laiminlöisi sosiaalisuunnitelman laatimisen.

Lisätietoja SAK:n tavoittelemasta sosiaalisuunnitelmasta ja muutosturvarahasta löytyy muistiosta Sosiaalisuunnitelma työntekijän turvaksi (30.10.2002).

Koulutuskysymyksistä auki on edelleen aikuisväestön osaamisen kohottamisohjelman rahoitus, johon SAK on vaatinut 10 miljoonan euron lisäpanostusta. SAK on myös edellyttänyt työnantajilta panosta siinä, että ohjelman puitteissa tapahtuvaan koulutukseen löydetään oikeat ihmiset ja heidän tutkinnosta johtuvat kulunsa korvataan.

Myös kuusikon toimeksiantama vähimmäistyöaikaan liittyvä valmistelu jatkuu.

Tänään klo 14.30 kuusikko jatkaa keskustelua mm. tulos- ja voittopalkkioiden käyttöönoton pelisäännöistä. Huomenna lauantaina kuusikko jatkaa työtään klo 10. Sunnuntaina neuvottelut aloitetaan klo 11, ja niitä on varauduttu jatkamaan niin pitkään kuin on tarpeen.

Myös työryhmät ovat tiiviisti koolla – talouspoliittinen työryhmä jatkoi tänään puoliltapäivin. Työelämätyöryhmä ja ratkaisun rakennetta pohtiva kaprokkityöryhmä kokoontuvat klo 15, koulutustyöryhmä klo 16.30.

SAK:n tupo-sivut löytyvät osoitteesta
.