Näin sen tein: Ihmissuhdetaidot tärkeitä

Enää ei riitä, että tuntee sopimukset, vaan verkostoitumisen ja ihmissuhdetaitojen merkitys luottamustehtävän hoitamisessa korostuu Jorma Paajasen mielestä. Paajanen on Metsä Fibren Äänekosken tehtaan noin 160 paperiliittolaisen pääluottamusmies.
27.11.2012 07:00 karhu admin
Jorma Paajanen on Metsä Fibren Äänekosken tehtaan noin 160 paperiliittolaisen pääluottamusmies.

”Mielestäni luottamusmiehen tehtävät ovat muuttuneet työelämän muuttuessa.

Nykyisin tarvitaan ehkä enemmän ihmissuhdetaitoja, verkostoitumista, vastuunjakoa mutta myös vastuunottoa. Aikaisemmin pärjättiin ehkä paremminkin puhtaalla sopimusten tuntemuksella, vaikka toki sitäkin vielä tarvitaan. Sopimusasiat korostuvat työpaikoissa, joissa ei neuvotella koko toiminnan lopetuksista vaan ollaan ns. normaalitilanteessa.

Lopetusneuvotteluissa on kuitenkin tärkeää pyrkiä löytämään jokaiselle jäsenelle jonkinlainen ”polunpää”, mistä voi lähteä rakentamaan uutta arkea vaikeassa tilanteessa. Tässä tulee yhteiskuntakin tueksi. Alue voidaan saada esimerkiksi äkillisen rakennemuutoksen alueeksi ja saadaan tiettyjä tukia, mutta paikallisestikin kannattaa neuvotella erilaisista järjestelyistä.

Tässä korostuu ammattiliiton ja eri ammattiosastojen välinen yhteistyö, jolla pyritään vaikuttamaan työnantajan päätöksiin. Esimerkkinä tällaisesta yhteistyöstä voisi olla Äänekosken paperitehtaan lopetus.

Yhteistyötä tehtiin luottamusmiesten ja ammattiosastojen välillä liiton ohjaamana. Tämä työ aloitettiin heti kun tuli ilmoitus lopettamiseen tähtäävistä neuvotteluista. Yhteistyöllä saatiin vaikutettua työnantajan päätöksiin niin, että lopetettavasta yksiköstä saatiin työntekijöitä uudelleen koulutukseen ja sijoitettavaksi paikkakunnalla olevaan sellutehtaaseen, vaikka takaisinottovelvoitetta siihen ei ollutkaan. Tämä koski viidennestä irtisanottujen määrästä, mutta valitulle henkilölle tuo merkitsi sataprosenttista onnistumista.

Tällä saatiin kuitenkin parempi lopputulos kuin olisi saatu paikallisella mielenilmaisulla, vaikka siihenkin oli tuossa tilanteessa paineita.

Nykyisin tuntuu siltä, että hyvin toimivan ammattiosaston kuin myös ammattiliiton toiminnassa on tärkeää nopea tiedonkulku, yhteistyö ja matala byrokratia. Näillä pystytään minun mielestäni parhaiten ajamaan jäsenten etuja.”

Aino Pietarinen