Näin sen tein: Fiksu malli

Neste Oil Oyj:n Porvoon öljynjalostamon noin 800 TEAMiläistä edustavan pääluottamusmiehen Sami Ryynäsen mukaan heillä on työhönoton kanssa sovittu fiksu malli uusien työntekijöiden saamiseksi liiton jäseniksi.
24.09.2013 07:20 karhu admin
Neste Oil Oyj:n Porvoon öljynjalostamon pääluottamusmies Sami Ryynänen.

”Meillä ollaan työnantajan kanssa päästy fiksuun malliin uusien työntekijöiden rekrytoinnissa liiton jäseniksi. Olemme sopineet työhönoton kanssa, että he ilmoittavat minulle, kun uusia työntekijöitä tulee taloon. Jos tulee yksi, keskustelen hänen kanssaan tai jos tulee isompi porukka, niin kerron kokoushuoneessa, miksi on tärkeää kuulua liittoon.

Tämä on mielestäni hyvä tapa, koska silloin tapaan luontevasti kaikki uudet työntekijät heti kun he tulevat taloon. Tämä on tavallaan osa uuden työntekijän perehdytystä. Tämän lisäksi meillä kuuluu operaattoreiden perehdytykseen luottamushenkilöiden esittely. Lisäksi olemme sopineet, että luottamushenkilöt saavat työnantajalta listan uusista henkilöistä, jotka ovat aloittaneet yhtiön palveluksessa.

Nesteellä on mielestäni aika hyvä henki, ja meillä on hyvin pystytty puhumaan ja sopimaan asioista.

On myös työnantajan etu, että työntekijä kuuluu liittoon. Silloin hän tuntee paremmin työehtosopimuksen eikä turhia riitoja tule.

Olen havainnut, että vanhemmille työntekijöille liittoon liittyminen on luontevaa, mutta nuorille, jotka eivät vielä tunne työelämää, pitää kertoa tarkemmin ja perusteellisemmin järjestäytymisen eduista ja siitä turvasta, jonka liiton jäsenyys tarjoaa.

Nuoret ihmettelevät, mikä se liitto on, ja haluavat enemmän yksityiskohtaista tietoa neuvottelemisesta ja sopimuksista. Tulevaisuudessa nuorten mukaan saaminen on nykyistä suurempi haaste. Tosin meillä melkein kaikki liittyvät liittoon, sillä se on samalla osa ammatti-identiteettiä.”

Aino Pietarinen