s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Muutosturvan rahat varmistetta…

Muutosturvan rahat varmistettava jo lisäbudjetissa

Vuosien 2006-2009 määrärahakehykset

Hallitus on sitoutunut tulopoliittisen kokonaisratkaisun yhteydessä muutosturvan toimintamallin toteuttamiseen. Työmarkkinajärjestöjen yhteistuumin sopiman muutosturvan toteuttaminen on edennyt nopeasti. Muutosturvan keskeisin tarkoitus on helpottaa työntekijöiden mahdollisimman nopeaa uudelleen työllistymistä ja ehkäistä pitkäaikaistyöttömyyttä.

Muutosturva on toteutuessaan merkittävä työvoimapolitiikan varhaisen puuttumisen uudistus. Muutosturvan toteutuksessa on varauduttava siihen, että vuosittain noin 15 000 henkilöä osallistuu työhallinnon aktiivitoimenpiteisiin. Muutosturvan resurssit on varmistettava jo kevään lisäbudjetissa sekä elokuun budjettiriihessä.

Suomen menestymisen kannalta on tärkeää, että koko väestön osaamistasosta huolehditaan. Erityistä huomiota on kiinnitettävä vähän koulutettuun aikuisväestöön. SAK on pettynyt siihen, ettei aikuisväestön koulutustason parantamiseen tähtäävä Noste-ohjelman jatko vuoden 2007 jälkeen sisälly kehyksiin. Tähänkin on palattava jatkossa.

Köyhyyden ja syrjäytymisen vähentämistoimien valmistelussa on muistettava, että ansiosidonnaisella sosiaaliturvalla ja julkisilla palveluilla on suuri merkitys. Osana köyhyyden vähentämistä on varauduttava poistamaan lamavuosina tehtyjä työttömyysturvan leikkauksia.

Ohjelmapäällikkö Sinikka Näätsaari, puh. (09) 7721 442 tai 040 731 2384

SAK:n hallituksen kehyskannanotto 7.3.2005

Taustamuistio: SAK:n esityksiä valtion vuoden 2006 talousarvioon ja vuosien 2006-2009 määrärahakehyksiin (pdf)