Mustien vaikeudet työllistyä ovat kasvaneet Britanniassa

26.04.2004 15:58

Britanniassa mustien mahdollisuudet saada työtä ovat valkoisiin verrattuna heikommat kuin vuonna 1990. Tämä ilmenee selvityksestä, jonka ammatillinen keskusjärjestö TUC julkaisi perjantaina. Valkoisten työttömyysaste on laskenut ennätysmäisen matalalle tasolle, 4,4 prosenttiin. Mustista ja aasialaisperäisistä työttömänä on 11,3 prosenttia.

Erityisen vaikeassa asemassa työmarkkinoilla oleviin lukeutuvat bangladeshiläiset, joista joka viides on vailla työtä. Maahanmuuttajien työllistymisvaikeudet eivät rajoitu ensimmäisen polven tulokkaisiin, vaan samanlaisista ongelmista kärsivät myös maahanmuuttajien toisen polven edustajat.

TUC:n mukaan pääministeri Tony Blairin hallituksen New Deal -työllistämisohjelmalla on saavutettu hyviä tuloksia, mutta etnisiä vähemmistöjä se on hyödyttänyt vähemmän kuin valkoisia. Järjestö vaatii, että kokemuksista on tehtävä aiempaa tiukempia johtopäätöksiä. TUC ehdottaa, että lakisääteinen velvollisuus edistää hyviä rotujenvälisiä suhteita ulotetaan julkisen sektorin työnantajista myös yksityiselle sektorille sekä kolmannelle sektorille.

New Deal -ohjelman tulokset mustan nuorison työllistämisessä ovat Britannian yhdestätoista alueesta heikoimpia Lontoossa ja Midlandsissa. Suuri osa Britannian etnisistä vähemmistöistä on asettunut juuri näille alueille.

Raportissa esitellään viiden ammattiliiton uusia ratkaisuja mustien työläisten ongelmien ratkomisessa. Liikealan liitto USDAW on edennyt "Rasismi ei ole pila" -hankkeella. Julkisen alan ammattiliitto Unison on ensimmäisten joukossa laatinut rotujenvälisen tasa-arvon ohjelman, joka perustuu vuonna 2000 uudistettuun rotusuhteita käsittelevään lakiin.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto